Októberben végeztem egy kis kutatást (nem reprezentatív) a vállalkozók tervezési szokásával kapcsolatosan.
Az első részben a számszerűsíthető eredményeket mutattam be, ebben a második részben pedig azokat a kérdéseket nézzük meg, amik már a gondolatok, meglátások, elvárások, problémák körébe tartoznak.
Ebben a bejegyzésben az alábbi kérdésekre kapott válaszokat mutatom be:
- Szerinted mitől jó egy terv?
- Mit gondolsz egy jó terv milyen problémákra ad megoldást?
- Mi a legnagyobb problémád a tervezéssel kapcsolatosan?
- Mi az a 3 dolog, amit nem tudsz a vállalkozói tervezésről és kíváncsi lennél rá?
Egy jó terv jellemzői
Mindenkinek van elképzelése a tervekről. Vajon milyen elképzeléssel bírnak a válaszadók a jó tervvel kapcsolatosan? Ezeket akár használhatod ellenőrzésre is a saját terveddel kapcsolatban.
Szerintetek az alábbi jellemzőkkel bír egy jó terv:
- Alapos, megvalósítható, motiváló, építkező...
- Ha megvannak a lépések, ami elvisz a célig.
- Ha tartalmazza az elérni kívánt célt, dátummal, és konrét projekttervvel, amelyben a részfeladatok és azok határideje is definiálva van.
- "Egy jó terv 2 részből áll:
- Világosan látod benne az összképet, a vágyott célt amit el akarsz érni.
- Le van bontva időszakilag és ütemtervileg a megvalósuláshoz szükséges akciólépésekkel."
- Számszerűsített és leírt.
- Konkrétumokat tartalmaz, "kézzelfogható", mérhető
- "Mérhető-pipálható
- Megosztható másokkal
- Hierarchizált
- Olyan dolgokról szól, amire van ráhatásom (pl szüleim 5 év múlva még élnek tipikusan nem ilyen)
- Motiváló
- Ha egyszerű, átlátható, részletes, rugalmas
- Reális, tartalmaz kockázatokat.
- Látszódnak a lépések
- Rendszerezett, követhető, tartalmaz alternatív lehetőségeket "menekülőutak"
- Egyszerű, könnyen érthető és megvalósítható.
- Én csinálom
- Rugalmasan alkalmazkodik a gazdasági környezet változásaihoz, szem előtt tartva a vállalati folyamattervezést!
- Fókuszt ad
- Ellenőrizhetővé válnak a folyamatok.
- Napi szinten tudod, hogy mit kell tenni a jövőd sikerei érdekében.
- Átlátsz vele a napi káoszon.
- Átlátható, eredmény orientált, reális alapokon nyugvó, részletes, pontos célokat kitűző.
- Konkrét, pontos, időponthoz köthető és a terv alapján pontosan leírhatóak a folyamatok, amelyek teljesítik a tervet.
- Ha jövőbe mutató és cselekvésre késztet, lendületet ad.
Ha azon dilemmázol, hogy készíts-e tervet vagy sem...
Sokan úgy vannak, hogy mielőtt belevágnának a tervezésbe, kíváncsiak, vajon érdemes-e egyáltalán tervet készíteni. A következő kérdésben arra kerestem a választ, hogy milyen problémákra ad megoldást szerintetek egy jó terv. Ha azon dilemmázol, hogy készíts-e tervet vagy sem, a válaszok után egyértelmű lesz számodra, hogy terveket készíteni kötelező, hiszen annyi mindent ad egy jó terv:
- Tervezés, időzítés, költségvetés...
- Minden napra, hétre megtalálja benne a tervező azt, amit tenni szeretne.
- Látja előre a lépéseket, így elkerülhető a tétovázás, holt idő.
- Időbeosztás, hatékonyság növelés
- Sikerül rávilágítani a szűk keresztmetszetekre.
- Mik lehetnek az adott cél buktatói
- Mik lehetnek a legjobb kimenetelek, eredmények
- Segít több opciót is előkészíteni, probléma esetén - azaz B és C verziók
- Részletes tervet azért szoktam készíteni, mert egyben nem látom át a nagy feladatokat, ezért dekomponálom. Így találok rá megoldást, a kisebbekre pedig lehet, hogy egyszerűbb módszerek is jók (megállok és végiggondolom).
- Prioritások megállapításában, időgazdálkodásban, határidők betartásához
- Erőforrás kezelés, napi rutin, időgazdálkodás, szervezettség
- Segít az úton maradni
- Magabiztossá és határozottá tesz
- Elősegíti a vállalat stabilitását.
- A vállalati életciklusban növekedést eredményez.
- Segíti az átlátást a napi káoszon
- Ellenőrzési pontok hiányára ad megoldást.
- Nem téveszti el az ember a célt a szeme elől.
- Sokkalta jobb és pontos a "végiggondolás" folyamata, hiszen ugyan azt a folyamatot - amíg írjuk a tervet - nem egyszer gondoljuk végig, emiatt folyamatosan tökéletesítjük és pontosítjuk. Egyre több mindent tudunk figyelembe venni...
- Megadja a fő csapásirányt, így talán elkerülhető az össze-vissza kapkodás a sok új és jónak tűnő ötlet között.
- Rendszert ad a vállalkozásnak, segít az összpontosításban.
Vajon csak neked van gondod a tervezéssel?
A tervezés nyűgös, "nem szeretem" dolog a legtöbb embernél. Vajon másoknál mitől problémás a tervezés:
- Nincsen hozzá sémadokumentumom. Komolyan.
- Projekthatáridők valós időtartamának felmérése.
- A tervezéssel még csak-csak nincs gond, sokszor a megvalósítás egy fázisában bukik el a terv.
- Hogyan találkozik a "felülről" tervezés az "alulról építkezővel".
- Környezeti tényezők változása
- Nem mindig szakítok rá elég időt.
- Nehéz betartani, a folyamatos változók beiktatása
- Nem ismerek minden változót.
- Az egész átlátása
- Túl sok időt vesz el
- Nincsen megfelelő eszközöm
- Időt kell hozzá találni és nem az elsődleges prioritás
- A tervezési sarokpontok kialakítása.
- Elveszi az időt a sokkal élvezetesebb dolgoktól.
- Irodai munka.
- Odaszögez a székhez napokra.
- Kevés tényadaton alapszik.
- Elkezdeni! De nem azért mert nyűgös dolog, hanem a HOGYAN a kérdés. Ehhez jó segítség az ÜMÉ, de mivel nagyon sok kezdő vállalkozónak több fogalom szerintem nem érthető és emiatt elakad a tervezés. Hiszen sokan vagyunk akiknek a vállalkozása alapvetően 1-3 főből áll. Azaz nincsen marketing-, fejlesztési-, jogi- stb. osztály. Tehát egy főnek kell tudnia mindent. De ugye ez lényegében lehetetlen, mert egyelőre nem 300 év az átlag életkor. :) (Reméljük, hogy még!)
- Még nem elég nagyszabású, sokszor a kényszercselekvéseket tartalmazza, de ez nem mindig ösztönöz a feladat végrehajtásához sokszor inkább lebénít.
A válaszokból számomra az derül ki, hogy egyrészt a belső bizonytalanság a legnagyobb akadálya, hogy terveket készítsetek. A pontos adatokat hiánya, hogy pontosan hogy kell, elveszi az időt mástól, nincs egy rendszer, ami ezt segítené, gyakran hiába készül el, az élet felülírja.
Más mit nem tud a tervezésről?
Végül egy olyan kérdés következett ebben a kis felmérésben, ami arra vonatkozott, hogy van-e olyan téma a tervezésben, amire még nem kaptak választ a kitöltők, és nagyon érdekelné őket. Nagyon jó kérdések születtek. Teszteld egy kicsit magadat. Vajon tudsz-e minden kérdésre válaszolni?
- Hogyan lehet hatékonyan elkészíteni egy éves tervet, hogy az ne csak elképzelésekből, hanem konkrét lépésekből álljanak.
- Hogyan történik a tervezés utánkövetése és menedzselése?
- Hogyan ne maradjanak el dolgok vagy csússzanak el?
- Mitől jó egy komplett vállalkozói terv?
- Hogyan tudok olyan tervet összeállítani amely biztosan minden részletre kiterjed és nem feledkezem meg semmiről?
- Milyen rendszerben érdemes gondolkodni és elindulni vállalkozói tervezésnél, amit valóban szem előtt tudok mindig tartani?"
- Hogyan találkozik a "felülről" tervezés az "alulról" építkezővel?
- Mik a lépései.?
- Hogyan kezdem?
- Stratégiai és operatív tervek kapcsolása, különböző tervek (marketing, pénzügyi, stb.) egymáshoz illesztése hogyan történik?
- Milyen részfeladatokra érdemes bontani a célokat?
- Mikor érdemes tervezni? Cég alapítása előtt? Után? Közben?
- Mik a kezdeti lépések?
- Hogyan lehet egyszerűen, közérthetően kivitelezni?
- A tervezés hogyan fenntartható?
- Mik az elkövethető "észrevétlen" hibák?
- Mik a kontrollpontok?
- Hogyan kell a cashflow-t tervezni?
- Ki tud benne segíteni?
- Hogyan használjam az elkészült tervet?
- Milyen időintervallumokat érdemes használni?
- Hogyan kapok visszacsatolást a terv és a tény eltérésektől? Hogyan mérhetem?
- Egy jól működő vállalkozásnál (nem multi, hanem KKV), milyen időtávú tervek vannak?
- Milyen IT programon készítik, és min ellenőrzik (papír alapon, vagy szoftver segítségével)?
- statisztika: megéri e tervezni? azaz aki készít tervet sikeresebb-e (pl: árbevétel), mint aki nem készít tervet, hanem inkább ügyfelekkel van?
- Hogyan kell a bizonytalansági tényezőket kezelni?
- Honnan tudhatnám, hogy mit nem tudok, ha egyszer nem tudom? Ezek a teljesen fehér foltok, amiről az embernek fogalma sincs, hogy tudni kéne. Szerintem ez a több. Bár ebben is értek már kellemes meglepetések
- Kezdet. Mindig elkezdeni nehéz, mert először nem a terv kell, hanem cél pontos megfogalmazása. Amíg az ember nem gondolja át, hogy mit és hogyan akar "csinálni", addig nincs mit tervezni.
- A folyamatok összefüggései: a tervből folyamatok készítése és vice versa
- Az igazán jó terv ismérvei?
- Mik a jó terv tól-ig határai megvalósíthatóság szempontjából?
- Milyen a terv és cselekvés megfelelő kapcsolata?
Ha nem tudsz a kitöltők által feltett kérdésekre válaszolni, akkor ajánlom figyelmedbe az ÉVTERVEZŐ programot, ahol egész nap kisvállalkozók azon dolgoznak, hogy összeállítsák a vállalkozásuk éves tervét. Indulunk a céltól a tervezésen át egészen a megvalósításig. Persze mindez vezetett formában és egymást segítve, hogy mindenki elérje a vágyott vállalkozói céljait.
Ezúton is köszönöm minden kitöltőnek a közös munkát és a segítséget. Nélkületek nem tudnánk közösen fejleszteni tervezési képességeinket és vállalkozásainkat.
Ha van véleményed, hozzáfűzni valód, akkor írj a hozzászólásoknál. Ha nem tetszett, azt is írd meg! Ha tetszett, akkor nyomj egy lájkot!
Köszönöm!
A szófelhőt pedig a http://www.tagxedo.com oldalon készítettem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.