Így terveztek ti 2014-ben (2. rész)

tervezés-szófelhő1_cr.png

Októberben végeztem egy kis kutatást (nem reprezentatív) a vállalkozók tervezési szokásával kapcsolatosan.

Az első részben a számszerűsíthető eredményeket mutattam be, ebben a második részben pedig azokat a kérdéseket nézzük meg, amik már a gondolatok, meglátások, elvárások, problémák körébe tartoznak.

Ebben a bejegyzésben az alábbi kérdésekre kapott válaszokat mutatom be:

  • Szerinted mitől jó egy terv?
  • Mit gondolsz egy jó terv milyen problémákra ad megoldást?
  • Mi a legnagyobb problémád a tervezéssel kapcsolatosan?
  • Mi az a 3 dolog, amit nem tudsz a vállalkozói tervezésről és kíváncsi lennél rá?

Egy jó terv jellemzői

Mindenkinek van elképzelése a tervekről. Vajon milyen elképzeléssel bírnak a válaszadók a jó tervvel kapcsolatosan? Ezeket akár használhatod ellenőrzésre is a saját terveddel kapcsolatban.

Szerintetek az alábbi jellemzőkkel bír egy jó terv:

- Alapos, megvalósítható, motiváló, építkező...
- Ha megvannak a lépések, ami elvisz a célig.
- Ha tartalmazza az elérni kívánt célt, dátummal, és konrét projekttervvel, amelyben a részfeladatok és azok határideje is definiálva van.
- "Egy jó terv 2 részből áll:
- Világosan látod benne az összképet, a vágyott célt amit el akarsz érni.
- Le van bontva időszakilag és ütemtervileg a megvalósuláshoz szükséges akciólépésekkel."
- Számszerűsített és leírt.
- Konkrétumokat tartalmaz, "kézzelfogható", mérhető
- "Mérhető-pipálható
- Megosztható másokkal
- Hierarchizált
- Olyan dolgokról szól, amire van ráhatásom (pl szüleim 5 év múlva még élnek tipikusan nem ilyen)
- Motiváló
- Ha egyszerű, átlátható, részletes, rugalmas
- Reális, tartalmaz kockázatokat.
- Látszódnak a lépések
- Rendszerezett, követhető, tartalmaz alternatív lehetőségeket "menekülőutak"
- Egyszerű, könnyen érthető és megvalósítható.
- Én csinálom
- Rugalmasan alkalmazkodik a gazdasági környezet változásaihoz, szem előtt tartva a vállalati folyamattervezést!
- Fókuszt ad
- Ellenőrizhetővé válnak a folyamatok.
- Napi szinten tudod, hogy mit kell tenni a jövőd sikerei érdekében.
- Átlátsz vele a napi káoszon.
- Átlátható, eredmény orientált, reális alapokon nyugvó, részletes, pontos célokat kitűző.
- Konkrét, pontos, időponthoz köthető és a terv alapján pontosan leírhatóak a folyamatok, amelyek teljesítik a tervet.
- Ha jövőbe mutató és cselekvésre késztet, lendületet ad.

Ha azon dilemmázol, hogy készíts-e tervet vagy sem...

Sokan úgy vannak, hogy mielőtt belevágnának a tervezésbe, kíváncsiak, vajon érdemes-e egyáltalán tervet készíteni. A következő kérdésben arra kerestem a választ, hogy milyen problémákra ad megoldást szerintetek egy jó terv. Ha azon dilemmázol, hogy készíts-e tervet vagy sem, a válaszok után egyértelmű lesz számodra, hogy terveket készíteni kötelező, hiszen annyi mindent ad egy jó terv:

- Tervezés, időzítés, költségvetés...
- Minden napra, hétre megtalálja benne a tervező azt, amit tenni szeretne.
- Látja előre a lépéseket, így elkerülhető a tétovázás, holt idő.
- Időbeosztás, hatékonyság növelés
- Sikerül rávilágítani a szűk keresztmetszetekre.
- Mik lehetnek az adott cél buktatói
- Mik lehetnek a legjobb kimenetelek, eredmények
- Segít több opciót is előkészíteni, probléma esetén - azaz B és C verziók
- Részletes tervet azért szoktam készíteni, mert egyben nem látom át a nagy feladatokat, ezért dekomponálom. Így találok rá megoldást, a kisebbekre pedig lehet, hogy egyszerűbb módszerek is jók (megállok és végiggondolom).
- Prioritások megállapításában, időgazdálkodásban, határidők betartásához
- Erőforrás kezelés, napi rutin, időgazdálkodás, szervezettség
- Segít az úton maradni
- Magabiztossá és határozottá tesz
- Elősegíti a vállalat stabilitását.
- A vállalati életciklusban növekedést eredményez.
- Segíti az átlátást a napi káoszon
- Ellenőrzési pontok hiányára ad megoldást.
- Nem téveszti el az ember a célt a szeme elől.
- Sokkalta jobb és pontos a "végiggondolás" folyamata, hiszen ugyan azt a folyamatot - amíg írjuk a tervet - nem egyszer gondoljuk végig, emiatt folyamatosan tökéletesítjük és pontosítjuk. Egyre több mindent tudunk figyelembe venni...
- Megadja a fő csapásirányt, így talán elkerülhető az össze-vissza kapkodás a sok új és jónak tűnő ötlet között.
- Rendszert ad a vállalkozásnak, segít az összpontosításban.

Vajon csak neked van gondod a tervezéssel?

A tervezés nyűgös, "nem szeretem" dolog a legtöbb embernél. Vajon másoknál mitől problémás a tervezés:

- Nincsen hozzá sémadokumentumom. Komolyan.
- Projekthatáridők valós időtartamának felmérése.
- A tervezéssel még csak-csak nincs gond, sokszor a megvalósítás egy fázisában bukik el a terv.
- Hogyan találkozik a "felülről" tervezés az "alulról építkezővel".
- Környezeti tényezők változása
- Nem mindig szakítok rá elég időt.
- Nehéz betartani, a folyamatos változók beiktatása
- Nem ismerek minden változót.
- Az egész átlátása
- Túl sok időt vesz el
- Nincsen megfelelő eszközöm
- Időt kell hozzá találni és nem az elsődleges prioritás
- A tervezési sarokpontok kialakítása.
- Elveszi az időt a sokkal élvezetesebb dolgoktól.
- Irodai munka.
- Odaszögez a székhez napokra.
- Kevés tényadaton alapszik.
- Elkezdeni! De nem azért mert nyűgös dolog, hanem a HOGYAN a kérdés. Ehhez jó segítség az ÜMÉ, de mivel nagyon sok kezdő vállalkozónak több fogalom szerintem nem érthető és emiatt elakad a tervezés. Hiszen sokan vagyunk akiknek a vállalkozása alapvetően 1-3 főből áll. Azaz nincsen marketing-, fejlesztési-, jogi- stb. osztály. Tehát egy főnek kell tudnia mindent. De ugye ez lényegében lehetetlen, mert egyelőre nem 300 év az átlag életkor. :) (Reméljük, hogy még!)
- Még nem elég nagyszabású, sokszor a kényszercselekvéseket tartalmazza, de ez nem mindig ösztönöz a feladat végrehajtásához sokszor inkább lebénít.

A válaszokból számomra az derül ki, hogy egyrészt a belső bizonytalanság a legnagyobb akadálya, hogy terveket készítsetek. A pontos adatokat hiánya, hogy pontosan hogy kell, elveszi az időt mástól, nincs egy rendszer, ami ezt segítené, gyakran hiába készül el, az élet felülírja. 

Más mit nem tud a tervezésről?

Végül egy olyan kérdés következett ebben a kis felmérésben, ami arra vonatkozott, hogy van-e olyan téma a tervezésben, amire még nem kaptak választ a kitöltők, és nagyon érdekelné őket. Nagyon jó kérdések születtek. Teszteld egy kicsit magadat. Vajon tudsz-e minden kérdésre válaszolni?

- Hogyan lehet hatékonyan elkészíteni egy éves tervet, hogy az ne csak elképzelésekből, hanem konkrét lépésekből álljanak.
- Hogyan történik a tervezés utánkövetése és menedzselése?
- Hogyan ne maradjanak el dolgok vagy csússzanak el?
- Mitől jó egy komplett vállalkozói terv?
- Hogyan tudok olyan tervet összeállítani amely biztosan minden részletre kiterjed és nem feledkezem meg semmiről?
- Milyen rendszerben érdemes gondolkodni és elindulni vállalkozói tervezésnél, amit valóban szem előtt tudok mindig tartani?"
- Hogyan találkozik a "felülről" tervezés az "alulról" építkezővel?
- Mik a lépései.?
- Hogyan kezdem?
- Stratégiai és operatív tervek kapcsolása, különböző tervek (marketing, pénzügyi, stb.) egymáshoz illesztése hogyan történik?
- Milyen részfeladatokra érdemes bontani a célokat?
- Mikor érdemes tervezni? Cég alapítása előtt? Után? Közben?
- Mik a kezdeti lépések?
- Hogyan lehet egyszerűen, közérthetően kivitelezni?
- A tervezés hogyan fenntartható?
- Mik az elkövethető "észrevétlen" hibák?
- Mik a kontrollpontok?
- Hogyan kell a cashflow-t tervezni?
- Ki tud benne segíteni?
- Hogyan használjam az elkészült tervet?
- Milyen időintervallumokat érdemes használni?
- Hogyan kapok visszacsatolást a terv és a tény eltérésektől? Hogyan mérhetem?
- Egy jól működő vállalkozásnál (nem multi, hanem KKV), milyen időtávú tervek vannak?
- Milyen IT programon készítik, és min ellenőrzik (papír alapon, vagy szoftver segítségével)?
- statisztika: megéri e tervezni? azaz aki készít tervet sikeresebb-e (pl: árbevétel), mint aki nem készít tervet, hanem inkább ügyfelekkel van?
- Hogyan kell a bizonytalansági tényezőket kezelni?
- Honnan tudhatnám, hogy mit nem tudok, ha egyszer nem tudom? Ezek a teljesen fehér foltok, amiről az embernek fogalma sincs, hogy tudni kéne. Szerintem ez a több. Bár ebben is értek már kellemes meglepetések
- Kezdet. Mindig elkezdeni nehéz, mert először nem a terv kell, hanem cél pontos megfogalmazása. Amíg az ember nem gondolja át, hogy mit és hogyan akar "csinálni", addig nincs mit tervezni.
- A folyamatok összefüggései: a tervből folyamatok készítése és vice versa
- Az igazán jó terv ismérvei?
- Mik a jó terv tól-ig határai megvalósíthatóság szempontjából?
- Milyen a terv és cselekvés megfelelő kapcsolata?

Ha nem tudsz a kitöltők által feltett kérdésekre válaszolni, akkor ajánlom figyelmedbe az ÉVTERVEZŐ programot, ahol egész nap kisvállalkozók azon dolgoznak, hogy összeállítsák a vállalkozásuk éves tervét. Indulunk a céltól a tervezésen át egészen a megvalósításig. Persze mindez vezetett formában és egymást segítve, hogy mindenki elérje a vágyott vállalkozói céljait.

Ezúton is köszönöm minden kitöltőnek a közös munkát és a segítséget. Nélkületek nem tudnánk közösen fejleszteni tervezési képességeinket és vállalkozásainkat.

Ha van véleményed, hozzáfűzni valód, akkor írj a hozzászólásoknál. Ha nem tetszett, azt is írd meg! Ha tetszett, akkor nyomj egy lájkot!

Köszönöm!

 

A szófelhőt pedig a http://www.tagxedo.com oldalon készítettem.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletimodellek.blog.hu/api/trackback/id/tr86907275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Sánta Csaba profil kép

Sánta Csaba

vállalkozásfejlesztő tanácsadó, tréner
a Segítség, vállalkozó lettem! könyv szerzője

Azért dolgozom, hogy a Vállalkozók olyan könnyen tudják MEGVALÓSÍTANI az üzleti céljaikat, mint amilyen könnyen megálmodták azokat.

Könyv: Segítség, vállalkozó lettem!

003mockup-tiny.png

Olvasd el az első könyvemet, ami a vállalkozói életmódhoz ad egy szuper keretrendszert.

Ebből a könyvből megtudhatod, hogyan

  teremts egyensúlyt a vállalkozói életmód 3 aspektusa között

  működtesd a vállalkozás 7 alapterületét

  turbózd fel a teljesítményedet 15 emberi terület tudatos alkalmazásával

Érdekel ez a könyv

Letölthető tudásanyag

ÜME 1X1 INGYENES TUDÁSANYAG

Alapvető lépések egy üzleti modell kialakításához!

Az első magyar nyelvű ingyenes tudásanyag üzleti modell építés témakörében.

LETÖLTÉS

12 amatőr üzleti tervezési hiba

Tudod mi az a 12 AMATŐR HIBA, amit a vállalkozók elkövetnek a stratégiai tervkészítés során?

Ismerd meg a gyakori hibákat, hogy gyorsan és könnyedén tudj hatékony stratégiai terveket összeállítani.

LETÖLTÉS

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png

süti beállítások módosítása