Színkódok az üzleti modellben

photo-1422036306541-00138cae4dbc_x.png

Szokásos kérdés szokott lenni a konzultáció során, hogy van-e annak jelentősége, hogy milyen színű post-it-et használunk a vászon (canvas) kitöltése közben?

A színkódolás egy remek lehetőség arra, hogy egy olyan információs dimenziót emeljünk be a modellünkbe, ami az alap vászonban nem jelenne meg. A technika alkalmazása nem minden esetben indokolt. Ilyenkor igazából bármelyik vászon elemnél bármilyen színt használhatunk. Akár vegyesen is.

Azonban ha a színkódolás mellett döntünk, akkor fontos, hogy eldöntsük mire is használjuk a színeket, és melyik szín mit jelent.

1. A színek segítségével megjeleníthetjük, hogy mely elemek hogyan kapcsolódnak egymáshoz

 photo-1433785567155-bf5530cab72c_x.png

Például az egyik ügyfélszegmenst zölddel, a másik szegmenst pedig sárgával jelöljük.
Ilyen esetben szükség lehet egy harmadik színre, ami azokat az információkat jelöli, amik mind a két szegmensre igazak.
Pl. A viszonteladóinkat zölddel jelöljük és a lakossági ügyfeleinket pedig sárgával. Akkor az elosztási csatornánál zölddel jelöljük azt, hogy a viszonteladóink átvehetik a rendeléseinket a telephelyünkön, vagy saját járművünkkel kiszállítjuk nekik. A lakossági ügyfeleknek erre nincs lehetősége, ezért a sárga cetlire a futárszolgálat felirat kerül. Ezzel jelezve, hogy ez az információ csak a B2C kapcsolatokra igaz.
A kék post-it-re (ami a közös jellemzőket tartalmazza) felkerül a webáruház, hiszen mind a két ügyfélszegmens a rendeléseit a webáruházunkon keresztül adhatja le.
Amennyiben a további elemeknél ilyen eltérések vannak, akkor következetesen kell használni a színeket.

2. Színkóddal tüntetjük fel, hogy milyen a jelenlegi és a jövőbeli üzleti modellünk

photo-1430126833726-4a091c572f3c_x.png

A vállalkozásunk folyamatosan fejlődik. Újabb és újabb lépéseket kell megtegyünk ahhoz, hogy sikereket érjünk el. A vállalkozás fejlesztésekor jól jöhet, ha már a modellünkben is feltüntetjük egy bizonyos színnel (pl. narancssárga), hogy melyek azok a részek, amiket a stratégiai tervünk tartalmaz és meg kívánjuk valósítani őket.
Tehát például lehetővé akarjuk tenni ügyfeleink számára, hogy online foglalhassanak időpontot szolgáltatásunkra, akkor ezt egy narancssárga post-it-tel jelölhetjük az elosztási csatornáinknál.
Ennek a feltüntetése azért is fontos, mert így mérlegelhetjük, hogy milyen következményei vannak, ha ez megvalósul.
Ugyanakkor jelölhetjük külön színnel azt is, ha épp valamit meg akarunk szüntetni a modellünkben.

3. Jelöld színekkel, hogy mit teszteltél már és mi az, ami még bizonyításra vár

photo-1436812911242-3d475df4bdd1_x.jpg

Amikor megalkotsz egy üzleti modellt feltételezed, hogy az működni fog, mert úgy hiszed, hogy azok a feltételezések, amik arra ösztökéltek, hogy belevágj a vállalkozásba, igazak.
pl. Hogy az ügyfeleid nem csak kozmetikai kezeléseket, de masszázst is biztosan igénybe szeretnének venni.
A színkódolás segítségével jelölheted a vásznon, hogy mi az a korábbi elképzelés, ami bizonyosságot nyert, és mi az, ami csak feltételezés.

Te használtad már a színkódolást modellezés során?
Írd meg hozzászólásban.

 

Fényképek forrása: unsplash.com

A bejegyzést inspirálta: http://blog.strategyzer.com/

Szólj hozzá!

-->

alairaskep3.png

Sánta Csaba

üzleti modell építő, vállalkozásfejlesztő
A Megvalósítási Mentor Program megalkotója

Azért, hogy tartós üzleti sikereket érjenek el, személyre szabott tanácsadással, előadásokkal és tréningekkel segítem a magyar vállalkozókat cégük és saját maguk hatékony fejlesztésében.

Üzleti modell építés

Az üzleti modell TÉRKÉP a sikeres vállalkozás felépítéséhez, fejlesztéséhez! Tanuld meg a profi térkép elkészítésének módját, hogy a lehető leghamarabb eljuss a bőséget rejtő kincsesbányáig.

Hirdetés

INGYENES TUDÁSANYAG

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png