A lassú halakat megeszik, ugye?

fish-582695_1280.png

Még a kétezres évek előtt a világ üzleti életében az a mondás volt igaz, hogy a kis halakat megeszik a nagyhalak. Aztán amikor a kétezres évek elején főiskolára jártam, akkor a marketing tanárunk azt mondta, a világ megváltozott:

A GYORS HAL MEGESZI A LASSÚ HALAT

Ez ma is így van. Sőt! Az üzleti körülmények olyan gyorsan változnak, hogy ha képtelen egy cég alkalmazkodni a hónapról hónapra újraformálódó feltételekhez, akkor egyszerűen azt fogja észrevenni, hogy lehagyták, hogy jött egy új versenytárs, aki sikeresebb, mint ő. Azaz egy gyorsabb példány ellehetetleníti őt. Miért? Mert jobban és gyorsabban alkalmazkodott a piaci igényekhez, feltételekhez.

Te se szeretné lassú hal lenni, akit megesznek a gyors halak?
Akkor olvasd tovább a bejegyzést és tudd meg mit kell ezért tenned!

photo-1420819512286-90251e72c612.png

Olyan időket élünk, amikor a világ csak egy nagyon rövid távon kiszámítható.
A vállalkozásoknak muszáj állandóan fejleszteniük az üzleti modelljüket, különben veszteségessé válnak. Az üzleti játék szabályai megváltoztak. Új képességekre, új eszközökre és egy új gondolkodásmódra van szükség.
Üzleti tervet írni? Az már a múlt! Sok időbe telik, feltételezésekre épül, és sok benne felesleges mellébeszélés. A stratégiai megközelítés másként működik: sokkal gyorsabb, konkrétabb, megvalósíthatóbb és látványosabb.

Az üzleti modell vászonnal írd le a vállalkozásod

A vászon (canvas) segítségével könnyen láthatod, hogyan is néz ki a vállalkozásod üzleti modellje. Ezután már eljátszhatsz vele, újraformálhatod, tesztelheted. (Ezért használunk post-it-et.) Így válik számodra is lehetővé, hogy könnyen hozzáigazítsd a változó körülményekhez.

Mit tegyél, hogy gyors hal maradj?

1. Értsd meg az üzleti modelledet

vegetables-694307_1280.png

Milyen értéket adsz az ügyfeleidnek?
Hogyan csinálsz pénzt belőle?
Mik az erősségei és gyengeségei az üzleti modellednek?
Ennek a megjelenítésére való az üzleti modell vászon.

2. Tudd, hogy az ügyfél milyen problémáját oldod meg valójában

sedltunfrnugnh2lxtkq_14554993045_1ce7788ca8_o.png

A vevők termékre vagy szolgáltatásra vágynak?
Csak gondolj bele! Az Y generáció már nem akar birtokolni. Nekik a funkció a lényeg nem tárgy. Pl. ilyenek a közösségi szolgáltatások, pl. Budapesten a BuBi vagy az ÜBER vagy az AirBNB
Általában rengeteg feltételezésünk van az ügyfeleinkről, anélkül, hogy ellenőriztük volna őket. Kezdj el egy valódi beszélgetést az ügyfeleiddel és kérdezd meg őket, hogyan hozzál létre számukra értéket.

3. Ismerd meg, hogy milyen trendek vannak az iparágadban

photo-1430763474775-bd6e332eb415.png

A vásárlók viselkedése változik, ahogy a környezetük és a rájuk ható információk is változnak. Például ma már nem csak interneteznek, hanem tableten vagy mobilon teszik mindezt. Ma már nem csak boltban, hanem online is vásárolnak. Ma már nem csak ingyenes csalit vesznek meg, hanem ha 5 ismerősük lájkolja az adott szolgáltatást, akkor bátran ők is megveszik azt. És ma már kevesebb, mint 5 másodperced van arra, hogy a weboldalad megnyerje őket.
Mi a legfontosabb változás a te cégeddel kapcsolatban? Felkészültél már a jövőre?
Nézz körül az iparágadban és légy felkészült!

4. Határozz meg egy tiszta és méltó jövőképet

great-white-shark-398276_1280.png

A stratégia nem más, mint döntéseket hozni. Vállalkozóként egy győztes mentalitásra van szükséged és tudnod kell, hogy hova akarst eljutni, mit akarsz kihozni a cégedből. Tudnod kell, hogy mit fogsz tenni, és mit nem fogsz tenni. Neked kell eldöntened!
És tedd láthatóvá mindenki számára a szervezeten belül, hogy megértsék merre haladtok tovább! Erre is jó a vászon!

5. Tanulj más üzleti modellekből és próbálj ki új dolgokat

photo-1416138645715-930585fe4ce2.png

Nem kell feltétlenül nekünk feltalálni a kereket. Tanulj más sikeres üzleti modellekből akár a saját piacodról akár máshonnan. Hogyan módosulna az üzleti modelled, ha úgy működne, mint az Apple vagy a Google?
Ezután tesztelned kell: csak akkor van egy ötletnek értéke, ha azt az ügyfelekkel is letesztelted. Hiszen végül úgyis az ügyfél dönt.

6. Már készíted a következő modelledet?

photo-1428542170253-0d2f063e92c2.png

Nincs olyan, hogy legjobb modell. Ez az egész attól függ, hogy milyen döntést hozol, mint vállalkozó. Légy felkészült, így képes leszel gyorsan mozogni. Ne ragadj le egy üzleti modellnél, hanem legyenek mindig különböző irányok a tarsolyodban.

Te mit teszel még azért, hogy ne veszíts a sebességedből és megmaradj a gyors halak táborában?

Írd meg véleményedet, gondolatodat a hozzászólásoknál!

 

Fotók: pixabay.com, unsplash.com

1 komment

-->

alairaskep3.png

Sánta Csaba

üzleti modell építő, vállalkozásfejlesztő
A Megvalósítási Mentor Program megalkotója

Azért, hogy tartós üzleti sikereket érjenek el, személyre szabott tanácsadással, előadásokkal és tréningekkel segítem a magyar vállalkozókat cégük és saját maguk hatékony fejlesztésében.

Üzleti modell építés

Az üzleti modell TÉRKÉP a sikeres vállalkozás felépítéséhez, fejlesztéséhez! Tanuld meg a profi térkép elkészítésének módját, hogy a lehető leghamarabb eljuss a bőséget rejtő kincsesbányáig.

Hirdetés

INGYENES TUDÁSANYAG

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png