#KeddiKérdés: Miért hiba, ha a bevétel a legfőbb eredményjelződ?

keddikerdes_160802.png

PDF

Volt már veled olyan, hogy kitartóan fókuszáltál a bevételre, minden jól alakult, szépen növekedett a bevételed, de végül mégsem jöttél ki a pénzből? Vagy hogy egyszer csak a könyvelő azt közölte, hogy veszteséges a céged?
Hogy lehetséges az, hogy növekszik egy cég bevétele, de mégsem halad előre?
Ez hamarosan kiderül, de előtte nézzük meg azt, hogy

Miért koncentrál a legtöbb cégvezető a bevételre?

4 egyszerű oka van ennek:

#1 Mert ezt tudják a legkönnyebben nyomon követni.
Csakhogy ez egy nagyon-nagyon pontatlan mutató.
És ha ennél pontosabb eredményeket akarnak látni, ahhoz már egy rendszert kell összerakni. Azon már gondolkozni kell és azt utána táplálni kell adatokkal és elemezni kell a kapott eredményeket. Szóval az már sokkal melósabb.

#2 A bevételt könnyű összehasonlítani
Elég megnézni, hogy tavaly mennyi bevétel volt, vagy másnak milyen volt a forgalma és könnyű megállapítani, hogy ez több vagy kevesebb. Ez is egy óriási csapda.

#3 Mert ez a szokás
Igazából az előző kettő elvezetett oda, hogy ez egy szokás lett. Egy nagyon rossz szokás. És mivel a többség így csinálja, a többség is így fogja csinálni, és tudjuk, az új szokás kialakítása és megtartása nagyon nehéz.

#4 Nem tudják, hogy lehetne máshogy is
Addig nagyon nehéz változtatni valamin, ameddig az emberben nem merül fel az igény és a kérdés, hogy hogyan lehetne ezt másként csinálni. Ha nem áll neki kérdezni és kutatni, hogy mások hogyan csinálják. Vannak-e más módszerek, megközelítések, megoldások. És mivel nem tudja, hogyan kell, és mivel félnek az emberek hibázni és változtatni, ezért inkább maradnak a jól megszokott módszereiknél.

Nyugi, kezdetben én is azt láttam, hogy mindenki azzal dicsekszik, hogy mekkora az árbevétele és azt hittem, hogy arra kell büszkének lenni, ha minél magasabb. És sajnos nagyon sok vállalkozónak frusztrációt és kisebbrendűséget okoz, mert nekik nincs akkora árbevételük.

De ahogy továbbképeztem magamat, tanultam és újabb és újabb feladatokkal találtam magamat szemben, kialakult egy új szokás, aminek fókuszába bekerült más is a bevétel mellett.

Nagy örömömre szolgál, amikor az ügyfeleimmel is átbeszéljük ezt a témát és elkezdenek másképp gondolkodni, mást látnak és másra koncentrálnak. Megváltozik a prioritás bennük.

Neked is csak azt mondhatom, hogy ma már óriási hibát követ el az a kisvállalkozó, aki csak a bevételre koncentrál és csak azt méri, és azon dolgozik, hogy az minél magasabb legyen.
Helyette sokkal fontosabb az árrésre és a profitra koncentrálni.
Ugyanis lehet, hogy egy vállalkozás 500 millió Ft bevételt ér el, de ha egy nagyon alapanyag és munkaerő igényes iparágban tevékenykedik, akkor lehet, hogy a végén profitként 50 millió Ft-ja marad. Vagyis egy 10% profitot csinált.
Egy másik cég pedig lehet, hogy csak 150 millió forintos forgalmat bonyolít le, de az ő iparága nem olyan költségigényes vagy a vállalkozó megtanult jobban koncentrálni a profitra, mint a bevételre, és az év végén 45 millió forintja marad. Vagyis 30%-os a profitszintje.
Szerinted melyik cég eredményesebb?
Remélem most te is azt mondod, hogy az, amelyik a 150-ből 45 profitot csinált.
Nagyon fontos, hogy ne dőlj be annak, hogy más cégek bevételét nézed. Ez csak egy fél információ, amit nem szabad egy az egyben megítélni soknak vagy kevésnek.
Az előző példában is láthattad, hogy maga az iparág is fontos, de az is, hogy mióta van jelen a piacon a cég és nyilván az is, hogy mindezt milyen létszámmal, rendszerekkel, árazással és profitkoncentrációval éri el.

De hogyan is fogj hozzá?

#1. ÁLLÍTSD ÁT AZ AGYADAT
Irányítsd át a figyelmedet a bevételről a profitra. Legyen ez a legfőbb mutatód. Koncentrálj erre. Végül is ezért csinálod nem?
A bevételre koncentrálás egy alkalmazotti gondolkodás. Ugyanis az alkalmazott mivel csak a nettó fizetését kapja meg, ezért arra koncentrálnak, hogy a fizetésük, a nettó fizetésük minél magasabb legyen.
És a vállalkozók azt hiszik, hogy az ő fizetésük a bevételtől függ. De nem. A fizetésük a profittól függ.
A profit pedig a bevételtől és költség különbségétől függ.

#2. TERVEZÉS
Először is fontos, hogy legyen egy profitcélod.
A legtöbb vállalkozó a bevételét tervezi meg. Ha tavaly 15 millió volt a bevétel, akkor idén legyen 22 millió Ft.
És aztán egész évben arra koncentrál, hogy a 22 milliót elérjék.
Hogy milyen áron, költségek mellett azt nem figyelik.
Pedig lehet, hogy nem is kellene arra koncentráljon, hogy a bevételét növelje. Elég lenne, ha arra figyelne, arra koncentrálna, azt tervezné meg, hogy hogyan fogja a költségeket úgy optimalizálni, hogy a profitja növekedjen.
Fontos, hogy a költségek optimalizálásáról és nem csökkentéséről beszélek. Vagyis koncentrálj arra, hogy egy elköltött forint mekkora bevételt hoz. Vagyis egy forintból minél többet hozz ki. Ez néha azt okozza, hogy csökkennek a költségek, néha pedig azt, hogy a költség szint nem változik vagy növekszik, de a bevételteremtő hatékonysága javul.

#3. FIGYELD TOVÁBB A BEVÉTELT
A legtöbben úgy akarnak bevételt növelni, hogy több embernek adnak el.
Ez is egy jó megoldás lehet, de van egy másik megoldás is.
Ez a kosárérték növelése.
Vagyis arra törekednek, hogy ne többen, hanem többet vásároljanak tőlük.
A harmadik megoldás pedig, hogy gyakrabban adnak el az ügyfeleknek.
Például: Aki csak kéthavonta vásárolt, annál elérni, hogy havonta vásároljon

#4. FIGYELJ A KÖLTSÉGEKRE
- vizsgáld meg, hogy hol folyik el a pénz, hol lehetne úgy csökkenteni a költségeket, hogy az a bevételek csökkenését, az ügyfelek kiszolgálásának minőségét nem rontja
- vizsgáld meg, hogy hol kellene több pénzt költeni, hogy arányaiban nagyobb mértékben növekedjenek a bevételek és javuljon az ügyfelek kiszolgálása
- vizsgáld meg az előző lépésben felvázolt bevételnövelő lehetőségek közül, melyik hozza a legnagyobb bevételnövekedést azonos költség mellett. Például, ha havi 300.000 Forint költenél arra, hogy több embernek adj el, vagy 300.000 Ft-ot arra, hogy a meglévő vevőid többet vásároljanak tőled vagy gyakrabban vásároljanak, akkor vajon melyik területen tudnál nagyobb bevételnövekedést elérni.

#5. KÉSZÍTS ÉS VEZESD A KIMUTATÁST
Ahogy az elején említettem azért használják a legtöbben eredményjelzőnek a bevételt, mert azt a legkönnyebb mérni.
Ha te tovább akarsz lépni, ha sikeresebb akarsz lenni, akkor felejtsd el ezt az amatőr szokást.
Igen, tudom ez azt jelenti, hogy írni és számolni kell. De végül is miért is jártunk iskolába? Annyi felesleges dolgot tanítanak meg nekünk. De ha már lehetőségünk volt ennyi mindent megtanulni, akkor kamatoztassuk.
Szakíts rá időt, hogy a tervedet nyomon kövesd és a terv oszlop melletti tény oszlopot is kitöltsd.
Nyugi én se minden nap vezetem ezt. De legkésőbb negyedévente mindig húzok egy vonalat, és megnézem, hogy mi történt és mi fog történni. Negyedévente egy napot erre szánok. És ami lényeges, ezekből a tény számokból tovább lehet pontosítani a tervet.

HIBÁK

#1. A vállalkozók nem kérnek segítséget
Mert büszkék és szégyellik bevallani, hogy valamit nem tudnak megcsinálni. Pedig rengetegen utálják a táblázatokat, a matekot, a mutatókat, a grafikonokat. Hiszen ők termelni, szolgáltatni, kereskedni akarnak.
De vannak, akik viszont lubickolnak a számok világában. Izgatja őket, ha függvényeket, képleteket látnak és élvezik az összefüggések bogarászását.
Ha te is szívesebben mész fogorvoshoz, mint excell táblákat nézegetnél, akkor azt javaslom, hogy keress magad mellé egy szakembert, aki szívesen elkészíti összeállítja a rendszeredet és elkészíti a kimutatásokat.

#2. Elkészítik a tervet, de nem követik nyomon az alakulását.
Sokan eljutnak odáig, hogy elkészítik a terveiket, de utána rendszeresen már nem követik nyomon. Nem figyelik, hogy hogyan is alakult. Nem szánnak rá időt. És így persze év végén, nem oda jutnak, mint ahova szerettek volna.

AZ ELSŐ DOLOG

Az első dolog, amit javaslok, hogy megtegyél, az nem más, mint hogy fogadd el azt, hogy ha növekvő pályára akarod rakni a cégedet, akkor ezt csak világos üzleti matekkal tudod megtenni. Lehet okoskodni, lehet azt mondani, hogy mindent fejben tartasz, de sajnos ez nem elég. Szóval az első dolog, az legyen, hogy elfogadod, neked is szükséged van matekra. Vagy te csinálod meg, vagy más, de legyen folyamatosan vezetve.

Ha kíváncsi vagy további 4 mutatóra, amivel a vállalkozásod pénzügyi hatékonyságát tudok elemezni, akkor írj e-mailt az info@uzletimodellek.hu e-mail címre és elküldöm őket neked.

Ha tetszett ez a rész, akkor nyomj egy lájkot. Véleményedet vagy kérdésedet írd meg kommentben.
Ha úgy érzed, hogy ezekre az információkra szüksége van az ismerősödnek is, akkor oszd meg velük.

Ha azt akarod, hogy a te kérdésed is szerepeljen a #KeddiKérdésben, akkor csak küldd el nekem az info@uzletimodellek.hu címre.

VIDD MAGADDAL!

Kattints ide és TÖLTSD LE PDF-ben 

Szólj hozzá!

-->

alairaskep3.png

Sánta Csaba

üzleti modell építő, vállalkozásfejlesztő
A Megvalósítási Mentor Program megalkotója

Azért, hogy tartós üzleti sikereket érjenek el, személyre szabott tanácsadással, előadásokkal és tréningekkel segítem a magyar vállalkozókat cégük és saját maguk hatékony fejlesztésében.

Üzleti modell építés

Az üzleti modell TÉRKÉP a sikeres vállalkozás felépítéséhez, fejlesztéséhez! Tanuld meg a profi térkép elkészítésének módját, hogy a lehető leghamarabb eljuss a bőséget rejtő kincsesbányáig.

Hirdetés

INGYENES TUDÁSANYAG

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png