A problémamegoldás 8 lépéses modellje

problemamegoldofolyamat.png

Problémák mindig vannak. A kérdés az, hogy hogyan állsz hozzájuk és milyen gyorsan jutsz el a megoldásukig. Ezen az ábrán 8 egyszerű lépésre lett lebontva, hogyan haladj végig a problémától a megoldáson át a fejlődésig.

Nyilván vannak egyszerűbb és bonyolultabb helyzetek, de mindegyiknél végighaladunk ezeken a szakaszokon.

Nézzük a lépéseket részletesen:

1. A Probléma azonosítása

Ebben a szakaszban azt kell tisztázni, hogy mi is van most.
Sokszor azért nem találunk megoldást, mert nem is tiszta, hogy mire keresünk megoldást.
Ha a vállalkozásodban találkozol egy problémával érdemes megkeresni a gyökér problémát az 5 miért módszerével, amiről már korábban írtam.

2. Adatok gyűjtése

Ha már tudjuk, hogy mire keressük a megoldást, akkor érdemes megismerni a rendelkezésünkre álló információkat. Mintha csak egy oknyomozó riport lennénk.
Ki? Hol? Miért? Mikor? Mivel? Meddig? Hányszor? Mióta?
Magyarul, gyűjtsük össze azokat az információkat, amik szerintünk szükségesek a megoldás megtalálásához.

pexels-photo-95916.jpeg

3. Adatok elemzése

Ez a lépés azért kihagyhatatlan, mert sokszor a rendelkezésünkre álló információkból olyan további ismeretekre, összefüggésekre tehetünk szert, amely az alap adatokból nem álltak volna össze. Ezért az adatok elemzése segít megtalálnunk a mélyebb kapcsolatokat és a kiváltó okokat.

4. Lehetséges megoldások

Ritka az, hogy egy üzleti helyzetben csupán egyetlen megoldás lehetséges. Általában az szokott a nagyobb probléma lenni, hogy a lehetséges megoldások közül melyik a legideálisabb. Ennek eldöntéséhez először is a meglévő adatok alapján érdemes összeszedni a megoldási lehetőségeket.

5. Megoldás kiválasztása

Amikor megismertük a lehetséges megoldásokat, akkor valamilyen szempontrendszer szerint kell meghatározni azt az útvonalat, amelyen eljutunk a megoldásig.
A prioritás felállítása nagyon változatos lehet. Költség oldal, időbeli igénye, mennyi változást hoz, milyen további hatása van.

coffee-cup-mug-desk.jpg

6. Megvalósítás megtervezése

A megoldás kialakítása egy óriási örömöt és elégedettséget tud adni, azonban sokszor ez csak az utunk 1%-a. A megvalósítás ugyanúgy kihívásokkal és akadályokkal van tarkítva, ezért érdemes ezt is megtervezni.
Érdemes végiggondolni az időbeosztás szempontjából, de a felelősök, a költségvetés és az erőforrások oldaláról is.

7. Megvalósítás és tesztelés

Ha végigmentünk a megoldás útvonalán, akkor ellenőrizni kell, hogy valóban azt az eredményt kaptunk, mint amit elterveztünk.
Teljesen mindegy, hogy sikerült-e megoldanunk vagy sem, akkor sem hagyhatjuk ki a 8. lépést.

pexels-photo-226576.jpeg

8. Folyamatos fejlesztés

Hiszen ha megoldódott a problémánk, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy mit tudunk tenni annak érdekében, hogy a helyzet tovább javuljon, vagy többet ne forduljon elő.
Ha pedig nem oldódott meg, akkor újra tudjuk indítani a folyamatot az első lépéssel.

Amikor baj van, nehéz higgadtan és logikusan gondolkozni. Ilyenkor inkább az érzések uralkodnak rajtunk pedig ez a 8 lépés követése kivezethet minket a problémákból.

Nyomj egy lájkot, hogy tudjam tetszett ez a bejegyzés.
Kattints a megosztásra, hogy minél többen halljanak erről a 8 lépésről!

Tegyél egy próbát!

Gondolj most egy problémádra, amit már régóta halogatsz, mert valahogy nem sikerül megküzdened vele. És most lépésről-lépésre menj végig rajta.

A tapasztalatodat írd meg kommentben.

Ismerkedj meg az üzleti modellezés alapjaival 

Kattints ide és töltsd le az ÜMÉ 1x1 ingyenes tudásanyagomat! 

Kövess a Facebook-on is! Lájkold az ÜMÉ Facebook-oldalát.

Szólj hozzá!

Így lesz karakteres a vállalkozásod 2. rész

cegkarakter03.jpg

Lehet, hogy az ügyfeleidben azért nem alakul ki hűség, mert nincs miért kialakulnia. Ha a vállalkozásodban nincs valami, amivel összhangot, szimpátiát találnak, akkor nem tudnak kapcsolódni hozzá. Ha nem adsz indokot az érzelmi kötődésre, akkor máshoz fognak pártolni, máshol költik el a pénzt, másik vállalkozás lesz sikeres. Ráadásul, ha kialakul a bizalom és a kapcsolat, akkor a hibáidat is jobban elnézik.

És ezt nem a termékek vagy a szolgáltatások szintjén kell megteremteni, és nem is a logóval vagy a szlogennel kell ezt elérni. Ezt sokkal mélyebben és sokkal hamarabb kell megalkotnod. Ez a stratégiai szint a vállalkozásodnál.

Alap kérdések

Tehát a vállalkozásodnak különbözőnek kell lennie a versenytársaktól. De nem csak a versenytársaktól, hanem önmagában egy jelenségnek kell lennie. A különbözőség kialakításának van két alap kérdése, amelyet egy korábbi blogbejegyzésben találsz meg. Érdemes ezekkel kezdened, hogy elinduljon a gondolkodásod. Számos eszköz, módszer és megközelítés áll a rendelkezésünkre, hogy megkülönböztessük a vállalkozásunkat. Ebben a bejegyzéssorozatban az archetípus alapú karakteralkotást ismerheted meg.

cegkarakter04.jpg

Karakteralkotás - a különbözőség eszköze

A különbözőség egyik eszköze, ha karaktert alakítasz ki a vállalkozásodhoz. Az alap karaktereket Carl Gustav Jung alapján 12 archetípusba soroljuk. Jung úgy tartotta, hogy ezek az archetípusok mind megtalálhatóak a kollektív tudattalanban, ezért könnyen felismerjük őket és mindenki tud valamelyikhez kapcsolódni. Ezért várjuk például azt, hogy a jó mindig elnyerje méltó jutalmát és legyőzze a gonoszt. De ezért tudunk sportolókért, filmcsillagokért vagy zenészekért rajongani. Ezért van az, hogy egy-egy újabb tech kütyü megjelenése előtt már sátrakat vernek a rajongók, hogy övéké legyen az első eladott példány legyen az egy okostelefon vagy egy elektromosautó.

Az archetípus

Görög eredetű szó, jelentése őskép. Jung szerint az archetípus képi sémákat jelöl, amelyek közös motívumok a különböző területeken élő népek mitológiájában és a kollektív tudatalattiból eredeztethetők.

Az előző bejegyzésben már 3 karakter bemutatásra került, az ártatlan, a hős és a jófiú. Most folytatjuk a sort további 3 archetípussal.

Szólj hozzá!

Ha rosszul alakulnak a dolgok

coca-cola.png

Ha rosszul alakulnak a dolgok, emlékezz arra, hogy a Coca-Cola csak 25 üveget értékesített az első évben.

SOHA NE ADD FEL!

Szólj hozzá!

Így lesz karakteres a vállalkozásod 1. rész

cegkarakter01.jpg

Múlt héten a különbözőség fontosságával foglalkoztam. Megmutattam, hogy mi az a két kérdés, amivel érdemes elindulni a cégfejlesztésben, ha a vállalkozásodat összekeverik a konkurenciával.

Erre az egyik megoldás, hogy egy egyedi, megkülönböztethetetlen karaktere van a vállalkozásodnak. Karaktert tudatosan is kialakíthatsz. Így tudsz

  • bizalmat építeni,
  • kiszámíthatóságot sugározni és
  • lehetőséget adni mélyebb és tartósabb érzelmi kapcsolatra.

Hiszen gondolj bele, amikor azt mondjuk, hogy kedvenc autómárkák vagy éttermünk, amikor azt mondjuk, hogy rajongunk egy ruhamárkáért vagy egy előadóért, akkor ez nem logikus következtetésből levont végeredmény, hanem mély érzelem, amit kiváltott belőlünk az adott vállalkozás.

Ha nincs a cégednek karaktere, akkor nem tudják megkülönböztetni és ha nem tudják megkülönböztetni, akkor nem is tud érzelmi kötődés kialakulni. Ahogy a Kis hercegben a róka mondja:

"Te pillanatnyilag nem vagy számomra más, mint egy ugyanolyan kisfiú, mint a többi száz- meg százezer. És szükségem sincs rád. Ahogyan neked sincs énrám. Számodra én is csak ugyanolyan róka vagyok, mint a többi száz- meg százezer. De ha megszelídítesz, szükségünk lesz egymásra. Egyetlen leszel számomra a világon. És én is egyetlen leszek a te számodra…"

A sikeres vállalkozások erős identitástudattal rendelkeznek, amely tükrözi ügyfeleik reményeit és törekvéseit. De megtalálni a vállalkozásunk hangját egy kis időbe telik és egy kis fáradozásba, de hosszútávon hihetetlen módon megtérül.

Miért tűnik úgy, hogy sok filmben ugyanazok a karakterek szerepelnek?

A robusztus akció hős egy kínzó múlttal. A furcsa romantikus, aki folyamatosan elbaltázza a dolgokat. Az okos rendőr, aki whisky-be fojtja a bánatát. Ezek a karakterek nem új keletű dolgok, már régóta ismerik őket és megjelennek a regényekben és a mesékben is.

Carl Gustav Jung pszichológus volt, aki először tudományosan foglalkozott ezzel a témával és úgy vélte, hogy azért lelünk könnyen magunkra a történetek karaktereiben, mert ezek ősi, ösztönös elemek az életünkben, a „kollektív tudattalan” a részei. Ezeket a nagyon ismerős karaktereket jungi archetípusoknak hívják.

Az archetípus

Görög eredetű szó, jelentése őskép. Jung szerint az archetípus képi sémákat jelöl, amelyek közös motívumok a különböző területeken élő népek mitológiájában és a kollektív tudatalattiból eredeztethetők.

Ha egy archetípusban magunkra ismerünk, akkor azzal könnyen azonosulunk, szurkolunk neki, együtt érzünk vele és akár a rajongójává is válhatunk.

cegkarakter02.jpg

Miért fontos ez hosszútávon?

Egyrészt ha képes vagy a vállalkozásodnak egy olyan karaktert választani, amivel a legjobban tudnak azonosulni az ügyfeleid vagy kapcsolódni hozzá, akkor sokkal könnyebben tudsz velük kapcsolatot építeni és fenntartani.

Másrészt pedig, ha a kiválasztott karakterednek megfelelően kommunikálsz, fejleszted a kínálatod és viselkedsz az ügyfeleiddel, akkor bizalmat és biztonságot keltesz bennük. Ugyanakkor, ha a karaktereddel ellentétesen cselekszel, akkor összezavarod az ügyfeleidet és ezzel elveszíted a hűségüket is.

Például hófehérke sem kezd el bohóckodni vagy a hős szerepében tetszelegni, hisz arra ott van a királyfi. De ha mégis így tenne, akkor összezavarna minket és nem lenne annyira hiteles. De Piroska farkasa sem kezd el tudományos okfejtésbe, mert neki nem az a karaktere.

Ha jól használod ezeket az archetípusokat, akkor karaktere lesz a vállalkozásodnak és könnyen megkülönböztetik a többitől. 

Szólj hozzá!

Mit tehetsz, ha nem tudják megkülönböztetni a cégedet a konkurenciától?

strategiai_sulypont01.png

Veled is fordult már elő az, hogy összekeverték a cégedet egy konkurenciával? 

Kisebb a baj akkor, ha ennek az az oka, hogy csak hasonló a nevetek. De ha nem így van, akkor elfelejtettél a vállalkozásod indításakor egy fontos dolgot tisztázni.

Ebben a bejegyzésben mutatok két kérdést, aminek megválaszolásával elejét tudod venni a jövőbeli tévesztéseknek.

Szólj hozzá!

A csendesség üzleti előny

zarkozott_vallalkozo.jpg

Nézd meg ezt a listát:

Bill Gates
Mark Zuckerberg
Steven Spielbert
Sir Alfred Hitchcock
Woody Allen
Franz Kafka
Sir Isaac Newton
Albert Einstein
Marie Curie
Barack Obama

Sok közös van bennük, de van egy különlegességük. Mindannyian az introvertáltak közé tartoznak. Pedig azt gondoljuk, hogy az introvertáltak visszahúzódó, önmaguknak való, csendes emberek, így ők nagyon nehezen érnek el sikereket. Ez a lista pedig ennek erősen ellent mond. Akkor hogy is van ez?

Szólj hozzá!

Uborkából limonádé, avagy így fordítsd előnyödre az uborkaszezont!

food-vegetables-cucumbers.jpg

Ahogy emelkedik a hőmérséklet, úgy lassulnak le az üzleti folyamatok. Te is tapasztalatod? Azonban a döntés mindig a miénk. Lehet alkalmazkodni, vagy úgy is fogalmazhatnék, hogy belenyugodni és áldozatként viselkedni, ugyanakkor úgy is dönthetünk, hogy ezt a helyzetet is az előnyünkre fordítjuk.

Ebben a bejegyzésben találsz 3+1 tippet, hogy mit tehetsz azért, hogy az uborkából is limonádé legyen.

Szólj hozzá!

4 veszélyes szokás, ami (nem csak) a kezdő vállalkozókat fenyegeti

4szokas001.jpeg

Mindannyian ismerjük a vállalkozó fogalmát, ami arról szól, hogy van egy ember, aki a saját cégét maga irányítja és a siker érdekében hajlandó szembenézni a félelemmel és a kockázatokkal. Sokan vágynak arra, hogy igazi vállalkozók legyenek, beszélnek is erről, de nem követik a terveiket. Mindig találnak valami kifogást arra, hogy most miért nem aktuális éppen belevágni az álmaik megvalósításába.

Amikor a vágyakozásból és az álmodozásból a tettek mezejére lépünk és úgy döntünk, hogy itt az ideje felépíteni a saját vállalkozásunkat, akkor szembe találjuk magunkat néhány veszélyes szokással. Mindannyiunknak vannak rossz szokásai, de néhány közülük különösen ártalmas lehet az üzleti törekvéseinkre nézve.

1 komment

4 fontos kérdés a tartós üzleti sikerhez

business-163464_1280.jpg

1908-ban Napoleon Hill egy interjút csinált Andrew Carnegievel, akit a maga korában gyakran emlegettek úgy, mint a világ második leggazdagabb embere John D. Rockefeller után. Carnagie egy kihívást intézett felé. Ennek hatására hosszú évekig azt kutatta Hill, hogy mitől sikeresek a vállalkozók. Ez alapján felállította a siker képletét.
Ezt írja a Gondolkozz és Gazdagodj című könyvében:
"Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy hosszú éveken át rendszeresen és közelről tanulmányozhattam Edison és Ford urakat, s így közvetlen forrásból tudom állítani, hogy nem találtam egyikükben sem egyéb tulajdonságot a kitartáson kívül, aminek akár csak távolról is köze lehetett volna hihetetlen teljesítményüknek a forrásához.
Ha az ember minden előítélet nélkül vizsgálja a sikeres embereket, óhatatlanul arra a következtetésre jut, hogy teljesítményük legfőbb forrása a kitartás, a koncentrált erőkifejtés és a határozott konkrét cél."

Szóval ha te is sikeres akarsz lenni, szükséged van:

- kitartásra
- koncentrált erőkifejtésre
- határozott konkrét célra

De mire is van szükség ahhoz, hogy kitartó legyél?

Erre is ad megoldást Napoleon Hill.
1. Konkrét cél, melyet égő vággyal akarsz. Nem fejből. Nem logikából. Szenvedélyesen! Olyan nagyon, hogy akár meg is halnál érte!
2. Egy terv, amiben pontosan meg van határozva, hogy mit kell tegyél. Ha nem mondjuk meg magunknak előre, hogy milyen lépésekkel jutunk el a célhoz, akkor nem tudunk kitartóak lenni.
3. Az elménk szigorú elzárása a negatív gondolatoktól, amik származhatnak a saját fejünkből vagy másoktól is. Akár a családunktól, barátoktól, ismerősöktől is. Ehhez nagy segítség a negyedik elem.
4. "Baráti szövetség kötése egy vagy több olyan személlyel, aki arra biztat, hogy valósítsd meg és vidd végig a tervedet és a célodat"

Akkor most válaszold meg ezt a 4 kérdést:

1. Van neked olyan konkrét célod, amiért hajlandó vagy keményen megküzdeni?
2. Van egy kidolgozott terved, ami elvezet a célodhoz?
3. El tudod zárni az elmédet a negatív gondolatok elől?
4. Van baráti szövetséged, akik támogatnak, biztatnak?

Ha nem tudsz őszintén mind a 4 kérdésre IGEN választ adni, akkor neked ott a helyed a Megvalósítási Mentor Program nyílt napján június 16-án, mert itt mindegyikhez segítséget kapsz.

Lehetsz bármilyen okos, lehet bármilyen jó a terméked, lehetsz bármilyen jó piaci pozícióban, ha nincs célod, terved, negatív vagy és nincs mögötted támogató csapat, akkor nem tudsz tartósan sikereket elérni.

Ezt tudja neked megadni a Megvalósítási Mentor Program.

Szólj hozzá!

Megvalósítási Mentor Program nyílt nap - 2017.06.16.

fb_oldal_boritokep_mmp-nyiltnap_170616_esemeny.png

Veled is gyakran megtörténik, hogy az év eleji nagy lendület a nyár közeledtével ellaposodik és nehezen tudod felpörgetni az év második felét?

Tudom milyen nehéz egész évben egyedül rajta tartani magadat a terveden épp ezért tartom ezt a nyílt napot.

Ha nem tart ki a lendületed, ha hagyod, hogy leüljön a kitartásod és a motivációd akkor:

- ugyanúgy csalódás lesz ez az év is és feleslegesen tűzted ki a céljaidat és alkottad meg a terveidet

- ugyanott fogsz a konkurencia után kullogni vagy épp nagyon könnyen utolérnek

- nagyon nehéz újra felpörgetned magadat

- még később fogod azt az álom életet élni, amire vágysz

Neked egy olyan csapatra van szükséged, amelyik támogat és lendületet ad, hogy kitarts addig, amíg el nem éred a céljaidat!

- Pontosan tudnod kell, hogy mi az a legnagyobb akadály, ami téged most hátráltat!

- Bele kell vágjál és végig kell csináljad!

- Meg kell találd erre a legideálisabb megoldást!

- Menet közben, ha valahol elakadsz itt folyamatosan tudsz segítséget kérni.

Ha eljössz a Megvalósítási Mentor Program nyílt napjára:

- Segítek pontosítani azt a kihívást, ami a leginkább hátráltat téged a haladásban.

- Olyan megvalósítási tervet raksz össze, aminek a segítségével lépésről lépésre tudsz haladni a célod felé, ami által új lendületed lesz.

- Egy vállalkozókból álló tanácsadói testület fog dolgozni a problémád megoldásán.

- Segítséget, biztatást és támogatást kapsz az év második felére.

Jelentkezek a programra

Szólj hozzá!


alairaskep3.png

Sánta Csaba

üzleti modell építő, vállalkozásfejlesztő
A Megvalósítási Mentor Program megalkotója

Azért, hogy tartós üzleti sikereket érjenek el, személyre szabott tanácsadással, előadásokkal és tréningekkel segítem a magyar vállalkozókat cégük és saját maguk hatékony fejlesztésében.

Üzleti modell építés

Az üzleti modell TÉRKÉP a sikeres vállalkozás felépítéséhez, fejlesztéséhez! Tanuld meg a profi térkép elkészítésének módját, hogy a lehető leghamarabb eljuss a bőséget rejtő kincsesbányáig.

Hirdetés

INGYENES TUDÁSANYAG

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png