Hirdetés

Színkódok az üzleti modellben

photo-1422036306541-00138cae4dbc_x.png

Szokásos kérdés szokott lenni a konzultáció során, hogy van-e annak jelentősége, hogy milyen színű post-it-et használunk a vászon (canvas) kitöltése közben?

A színkódolás egy remek lehetőség arra, hogy egy olyan információs dimenziót emeljünk be a modellünkbe, ami az alap vászonban nem jelenne meg. A technika alkalmazása nem minden esetben indokolt. Ilyenkor igazából bármelyik vászon elemnél bármilyen színt használhatunk. Akár vegyesen is.

Azonban ha a színkódolás mellett döntünk, akkor fontos, hogy eldöntsük mire is használjuk a színeket, és melyik szín mit jelent.

1. A színek segítségével megjeleníthetjük, hogy mely elemek hogyan kapcsolódnak egymáshoz

 photo-1433785567155-bf5530cab72c_x.png

Például az egyik ügyfélszegmenst zölddel, a másik szegmenst pedig sárgával jelöljük.
Ilyen esetben szükség lehet egy harmadik színre, ami azokat az információkat jelöli, amik mind a két szegmensre igazak.
Pl. A viszonteladóinkat zölddel jelöljük és a lakossági ügyfeleinket pedig sárgával. Akkor az elosztási csatornánál zölddel jelöljük azt, hogy a viszonteladóink átvehetik a rendeléseinket a telephelyünkön, vagy saját járművünkkel kiszállítjuk nekik. A lakossági ügyfeleknek erre nincs lehetősége, ezért a sárga cetlire a futárszolgálat felirat kerül. Ezzel jelezve, hogy ez az információ csak a B2C kapcsolatokra igaz.
A kék post-it-re (ami a közös jellemzőket tartalmazza) felkerül a webáruház, hiszen mind a két ügyfélszegmens a rendeléseit a webáruházunkon keresztül adhatja le.
Amennyiben a további elemeknél ilyen eltérések vannak, akkor következetesen kell használni a színeket.

2. Színkóddal tüntetjük fel, hogy milyen a jelenlegi és a jövőbeli üzleti modellünk

photo-1430126833726-4a091c572f3c_x.png

A vállalkozásunk folyamatosan fejlődik. Újabb és újabb lépéseket kell megtegyünk ahhoz, hogy sikereket érjünk el. A vállalkozás fejlesztésekor jól jöhet, ha már a modellünkben is feltüntetjük egy bizonyos színnel (pl. narancssárga), hogy melyek azok a részek, amiket a stratégiai tervünk tartalmaz és meg kívánjuk valósítani őket.
Tehát például lehetővé akarjuk tenni ügyfeleink számára, hogy online foglalhassanak időpontot szolgáltatásunkra, akkor ezt egy narancssárga post-it-tel jelölhetjük az elosztási csatornáinknál.
Ennek a feltüntetése azért is fontos, mert így mérlegelhetjük, hogy milyen következményei vannak, ha ez megvalósul.
Ugyanakkor jelölhetjük külön színnel azt is, ha épp valamit meg akarunk szüntetni a modellünkben.

3. Jelöld színekkel, hogy mit teszteltél már és mi az, ami még bizonyításra vár

photo-1436812911242-3d475df4bdd1_x.jpg

Amikor megalkotsz egy üzleti modellt feltételezed, hogy az működni fog, mert úgy hiszed, hogy azok a feltételezések, amik arra ösztökéltek, hogy belevágj a vállalkozásba, igazak.
pl. Hogy az ügyfeleid nem csak kozmetikai kezeléseket, de masszázst is biztosan igénybe szeretnének venni.
A színkódolás segítségével jelölheted a vásznon, hogy mi az a korábbi elképzelés, ami bizonyosságot nyert, és mi az, ami csak feltételezés.

Te használtad már a színkódolást modellezés során?
Írd meg hozzászólásban.

 

Fényképek forrása: unsplash.com

A bejegyzést inspirálta: http://blog.strategyzer.com/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletimodellek.blog.hu/api/trackback/id/tr277639636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

alairaskep3.png

Sánta Csaba

vállalkozásfejlesztő

Azért dolgozom, hogy a Vállalkozók olyan könnyen tudják MEGVALÓSÍTANI az üzleti céljaikat, mint amilyen könnyen megálmodták azokat.

Letölthető tudásanyag

ÜME 1X1 INGYENES TUDÁSANYAG

Alapvető lépések egy üzleti modell kialakításához!

Az első magyar nyelvű ingyenes tudásanyag üzleti modell építés témakörében.

LETÖLTÉS

12 amatőr üzleti tervezési hiba

Tudod mi az a 12 AMATŐR HIBA, amit a vállalkozók elkövetnek a stratégiai tervkészítés során?

Ismerd meg a gyakori hibákat, hogy gyorsan és könnyedén tudj hatékony stratégiai terveket összeállítani.

LETÖLTÉS

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png