Ki számodra az első számú ügyfél?

number1.jpg

Az, aki a legnagyobb értékben vásárol?
Az, aki a legtöbbször vásárol?
Az, aki visszajár?
Az, aki viszi a híredet?
Az, aki beajánl téged üzleti partnereinek?
Az, aki pontosan fizet?
Akivel a legkevesebb gondod van?
Vagy az, aki mindig szakmai kihívás elé állít?
 
Rengeteg megközelítés, rengeteg nézőpont, és rengeteg megoldás.

Az üzleti modell építés klasszikus felépítése során az első elem, amit tüzetesen felmérünk az ügyfél szegmens.
A nyitó kérdés megválaszolásához több szempontból is meg kell vizsgálnunk az ügyfeleket.

Az ügyféltípusok változatosak, egyrészt függ az iparágtól, másrészt a vállalkozás céljától, harmadrészt maguktól az ügyfelektől is.

Gondoljunk csak bele, nem mindegy, hogy egy élelmiszer boltról beszélünk, egy lakásról, vagy épp egy plasztikai műtétről, mezőgazdasági termékről vagy egy temetésről, vagy esküvőszervezésről.

wedding.jpg

Mindegyik szolgáltatás, termék más-más típusú fogyasztói ciklussal bír, eltérő értékűek és különböző szokásrendszer kapcsolódik hozzájuk.
Ha a vállalkozás tömegcikket árusít, és nincsenek visszajáró ügyfelek, akkor az a rendszer nem működik.
Ha egyedi, speciálisan beépíthető termékeket gyárt, akkor nem a vásárlás gyakorisága fogja feltétlenül meghatározni a legfontosabb ügyfelet. Bár itt is fontos lehet.
Ha pedig esküvőről vagy temetésről van szó, ott mindig újabb és újabb ügyfelek jelentkeznek.
Vizsgáld meg, hogy milyen fogyasztói ciklus kapcsolódik a termékedhez.

Másrészt attól is függ, hogy mi a vállalkozás célja.
Ha csak egy munkahelyet teremtett magának a vállalkozó, és igazából ő is jobban élvezné, hogy valaki megmondja mit csináljon, akkor neki nagyon nehéz lesz jó ügyfelet találni. Talán az a legjobb, aki önállóan elvégzi a kiszolgálását, megírja magának a számlát, sőt többet fizet, mint amennyit kellene.

Lehet, hogy a vállalkozó egy nyugodt kiegyensúlyozott céget akar, nem nagy felhajtással, de egy megszokott bevételi szinttel. Ekkor neki valószínű, hogy a problémamentes, nem túl nagy kihívással bíró, de rendszeresen rendelő ügyfeleknek lesznek a megfelelőek.

Lehet a célja, hogy egy fejlődő, de nem túl nagy szervezetet akar a vállalkozó, akkor nekik azok az ügyfelek lehetnek fontosak, akik stabilan jelentkeznek, de kihívásokat is hoznak és együtt növekednek a vállalkozással.

podium.jpg

És végül lehet az a cél is, hogy piacvezető legyen. Ebben az esetben maga a vállalkozás keresi a kihívásokat, és örömmel vágnak bele az egyedi, a piactól eltérő megoldásokba, közben kiemelten odafigyelnek az ügyfélmegtartásra, és a folyamatos fejlesztésre is.

b2b_b2c.jpg

Harmadrészt az ügyfelek is eltérőek lehetnek még azonos piacon is, hiszen ha már csak azt a két kategóriát nézzük, hogy vállalkozásoknak vagy a lakosságnak értékesít, vagy akár állami, költségvetési megrendeléseket teljesít, teljesen más viselkedéssel, igénnyel, fejlesztési és növekedési potenciállal bírnak. Vagy nézhetjük a fogyasztói jellemzőket földrajzi elhelyezkedés szerint, szubkultúra vagy életkor alapján is.
És ez még árnyalható az előző tényezőkkel is.

Ha csak ezt a fenti 3 tényezőt vesszük figyelembe, akkor is rengeteg megoldást kapunk.
Vizsgáld meg a rád vonatkozó jellemzőket mind a 3 területen.

1. termékciklus

2. vállalkás célja

3. ügyfél jellemzők

Feladat:
1. Határozd meg, hogy mi fontos neked egy ügyfélben.
Ha ez nem megy, akkor azt is meghatározhatod indításképpen, hogy
milyen esetben nem kötsz valakivel üzletet. Mi az, ami neked nem fér bele.
Azonban még ebben az esetben is figyelmedet vezesd át a pozitív tulajdonságokra.
Mert most az igen-eket keressük, és nem a nem-eket.

2. Térképezd fel a jelenlegi ügyfeleidet. Milyen jellemzőkkel bírnak?

3. Gyűjtsd ki a legfontosabb ügyfeleidet. Miben térnek el ők a többitől?

4. Érdemes azt megnézni van-e valami közös jellemzőjük.

5. Így ez alapján tudod, hogy kik azok az ügyfelek, akikre igazán figyelni kell.

6. Sőt, ha jön egy újabb ügyfél és megfelel a fent meghatározott jellemzőknek,
akkor máris tudod, hogy milyen figyelmet kell neki szentelnek.

De tulajdonképpen miért is fontos számunkra az első számú ügyfél?

Erről fog szólni a következő bejegyzés.

Jó munkát kívánok,

001.png

Aláírás_scs_200.png

Sánta Csaba
üzleti modell építő

 

Képek forrása: http://allforfashiondesign.com, http://www.charterworld.com, http://www.surfmobee.com, http://www.k-ecommerce.com

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletimodellek.blog.hu/api/trackback/id/tr935852172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Sánta Csaba profil kép

Sánta Csaba

vállalkozásfejlesztő tanácsadó, tréner
a Segítség, vállalkozó lettem! könyv szerzője

Azért dolgozom, hogy a Vállalkozók olyan könnyen tudják MEGVALÓSÍTANI az üzleti céljaikat, mint amilyen könnyen megálmodták azokat.

Könyv: Segítség, vállalkozó lettem!

003mockup-tiny.png

Olvasd el az első könyvemet, ami a vállalkozói életmódhoz ad egy szuper keretrendszert.

Ebből a könyvből megtudhatod, hogyan

  teremts egyensúlyt a vállalkozói életmód 3 aspektusa között

  működtesd a vállalkozás 7 alapterületét

  turbózd fel a teljesítményedet 15 emberi terület tudatos alkalmazásával

Érdekel ez a könyv

Letölthető tudásanyag

ÜME 1X1 INGYENES TUDÁSANYAG

Alapvető lépések egy üzleti modell kialakításához!

Az első magyar nyelvű ingyenes tudásanyag üzleti modell építés témakörében.

LETÖLTÉS

12 amatőr üzleti tervezési hiba

Tudod mi az a 12 AMATŐR HIBA, amit a vállalkozók elkövetnek a stratégiai tervkészítés során?

Ismerd meg a gyakori hibákat, hogy gyorsan és könnyedén tudj hatékony stratégiai terveket összeállítani.

LETÖLTÉS

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png

süti beállítások módosítása