
Szokásos kérdés szokott lenni a konzultáció során, hogy van-e annak jelentősége, hogy milyen színű post-it-et használunk a vászon (canvas) kitöltése közben?
A színkódolás egy remek lehetőség arra, hogy egy olyan információs dimenziót emeljünk be a modellünkbe, ami az alap vászonban nem jelenne meg. A technika alkalmazása nem minden esetben indokolt. Ilyenkor igazából bármelyik vászon elemnél bármilyen színt használhatunk. Akár vegyesen is.
Azonban ha a színkódolás mellett döntünk, akkor fontos, hogy eldöntsük mire is használjuk a színeket, és melyik szín mit jelent.
1. A színek segítségével megjeleníthetjük, hogy mely elemek hogyan kapcsolódnak egymáshoz

Például az egyik ügyfélszegmenst zölddel, a másik szegmenst pedig sárgával jelöljük.
Ilyen esetben szükség lehet egy harmadik színre, ami azokat az információkat jelöli, amik mind a két szegmensre igazak.
Pl. A viszonteladóinkat zölddel jelöljük és a lakossági ügyfeleinket pedig sárgával. Akkor az elosztási csatornánál zölddel jelöljük azt, hogy a viszonteladóink átvehetik a rendeléseinket a telephelyünkön, vagy saját járművünkkel kiszállítjuk nekik. A lakossági ügyfeleknek erre nincs lehetősége, ezért a sárga cetlire a futárszolgálat felirat kerül. Ezzel jelezve, hogy ez az információ csak a B2C kapcsolatokra igaz.
A kék post-it-re (ami a közös jellemzőket tartalmazza) felkerül a webáruház, hiszen mind a két ügyfélszegmens a rendeléseit a webáruházunkon keresztül adhatja le.
Amennyiben a további elemeknél ilyen eltérések vannak, akkor következetesen kell használni a színeket.
2. Színkóddal tüntetjük fel, hogy milyen a jelenlegi és a jövőbeli üzleti modellünk

A vállalkozásunk folyamatosan fejlődik. Újabb és újabb lépéseket kell megtegyünk ahhoz, hogy sikereket érjünk el. A vállalkozás fejlesztésekor jól jöhet, ha már a modellünkben is feltüntetjük egy bizonyos színnel (pl. narancssárga), hogy melyek azok a részek, amiket a stratégiai tervünk tartalmaz és meg kívánjuk valósítani őket.
Tehát például lehetővé akarjuk tenni ügyfeleink számára, hogy online foglalhassanak időpontot szolgáltatásunkra, akkor ezt egy narancssárga post-it-tel jelölhetjük az elosztási csatornáinknál.
Ennek a feltüntetése azért is fontos, mert így mérlegelhetjük, hogy milyen következményei vannak, ha ez megvalósul.
Ugyanakkor jelölhetjük külön színnel azt is, ha épp valamit meg akarunk szüntetni a modellünkben.
3. Jelöld színekkel, hogy mit teszteltél már és mi az, ami még bizonyításra vár

Amikor megalkotsz egy üzleti modellt feltételezed, hogy az működni fog, mert úgy hiszed, hogy azok a feltételezések, amik arra ösztökéltek, hogy belevágj a vállalkozásba, igazak.
pl. Hogy az ügyfeleid nem csak kozmetikai kezeléseket, de masszázst is biztosan igénybe szeretnének venni.
A színkódolás segítségével jelölheted a vásznon, hogy mi az a korábbi elképzelés, ami bizonyosságot nyert, és mi az, ami csak feltételezés.
Te használtad már a színkódolást modellezés során?
Írd meg hozzászólásban.
Fényképek forrása: unsplash.com
A bejegyzést inspirálta: http://blog.strategyzer.com/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.