Milliók használják sikeresen az üzleti modell vásznat (business model canvas) mind a start-up mind az üzleti világban. Jöjjön most 5 olyan gyakori kérdés, amit az emberek nem mindig mernek megkérdezni az eszközzel kapcsolatosan.
1. Miért pont ez a kilenc építőelem?
2009-ben Yves Pigneur és Alex Osterwalder elindult megkeresni azokat a fő elemeket, amikre szüksége van egy szervezetnek akkor, amikor döntéseket akar hozni az üzleti modelljének kialakítása során.
Végigvették az összes eddig létező kutatást, prototípust és ismétlődő modelleket, és stressz tesztelték őket üzleti vezetőkkel és tapasztalt vállalkozókkal. A végső eredmény 9 építőelem lett, amit egy PhD disszertációban írtak le, ami később az üzleti modell vászonná vált. Azóta milliók használják a Fortune 500-tól kezdve, a start-up cégeken át, a közösségi vállalkozásokig egyaránt és nagyra értékeli ezt a megközelítést. Még az önkormányzati és az állami szférában is használják.
2. Mi történik, ha elveszek vagy megváltoztatok egy építőelemet?
Ez azt jelenti, hogy el akarsz venni vagy meg akarsz változtatni egyet vagy többet a 9 legfontosabb elemből, ami a helyes döntések meghozatalához szükséges az üzleti modelled kialakítása közben. Egy blokk megváltoztatása vagy megszüntetése a modelledet vonzóbb módon jelenítheti meg, de lehet, hogy nem is vesz figyelembe minden kritikus elemet, ami a sikeres üzleti modelledhez kell. Például ha lecseréled a kulcs erőforrásokat, a kulcs tevékenységeket vagy a kulcspartnerek blokkot, nem nézed át azokat az infrastrukturális kérdéseket, amik a működőképesség megállapításához szükségesek.
Például:
A Google üzleti modellje csak azért működik, mert van egy nagy felhasználói bázisa (az ingyenes keresésből), ami egy kulcserőforrás, amit el tudnak adni a hirdetőknek.
A Nespresso nem tudna kiépíteni versenyelőnyt szabadalmak nélkül, és ez a kulcs erőforrás védi meg a kapszuláit a másolástól évtizedeken át.
Mik a te modelled alapvető pillérei? Ha megváltoztatsz egyet vagy többet a kilenc blokk közül a vásznadon, megszüntetsz egy vagy több olyan fontos kérdéskört, ami segít neked kitalálni az üzleti modelled tartó oszlopait.
3. Számít az építőelemek elrendezése?
Mind a kilenc blokk kapcsolódik egymáshoz és összefüggnek egymással. Nincs olyan, hogy bevételhez jutunk anélkül, hogy az ügyfél ne fizessen az értékajánlatért.
A legjobb módon úgy lehet elmagyarázni a kilenc blokk rendszerét, ha a színház analógiáját használjuk.
A színházi analógia szépen mutatja, hogy nincs bevétel nagyszerű előadás nélkül. Nincs előadás háttér infrastruktúra nélkül. Nincs működő színház, ha az előadásból származó bevételek nem fedezik a háttér infrastruktúrából származó költségeket...
4. Miért nincsenek blokkok a versenytársakra, problémákra vagy a számításokhoz?
Mert egy kiváló eszközzel sem lehet mindent megszerelni. A kiváló eszközök mindig egy valamiben nagyon jók, és más nagyszerű eszközökkel együtt használva végzik el a munkát. Képzeld el, ha egy agyműtéted lenne és az orvosod megjelenne egy svájci bicskával. A sebész számos eszközt használ és megtanulja azokat mesterien használni az évtizedek alatt.
Az üzleti modell vászonnal azt írod le, hogy a te szervezeted hogyan hozza létre, nyújtja és ragadja meg az értéket jövedelmező módon. Jobb, ha az értékajánlat vásznat használjuk arra, hogy leírjuk, hogyan hoz létre a szervezet értéket az ügyfelek számára (ez egy másik eszköze a sebésznek). Két eszköz, amik tökéletesen integrálnak két különböző dolgot, amik szükségesek ahhoz, hogy egy rendezett vállalkozásod legyen.
5. Mi a különbség az üzleti terv és az üzleti modell között?
Az üzleti terv egy hosszú, egy jól átgondolt dokumentum, amiben leírod hogyan kívánod megvalósítani azt. Leírod a cégvezetői csapatot, a víziót, a versenyt, az üzleti modellt, a marketing tervet, a pénzügyeket, a mérföldköveket stb.
Önmagában nincs semmi gond az üzleti tervvel. Azonban, amikor egy új vállalkozásba kezdesz fogalmad sincs vajon működni fog-e az üzleti modell. Így sokkal jobb felfedezni és tesztelni a lehetséges modelleket összesen egy oldalon a vászon segítségével, mint gondolkodni és írni egy hosszú pontosan kidolgozott anyagot. Amíg teszteléssel kitalálod azt az üzleti modellt, ami valójában működni fog, fel kell vázolni modellek tucatjait vagy százait. Az ilyen prototípusok gyártását nem tudod ennyire könnyen megtenni az üzleti tervvel.
Csak abban az egy esetben írd meg az üzleti tervedet, amikor már piaci bizonyítékod van arra, hogy az üzleti modelled működőképes.
Van még további kérdésed?
Írd meg nyugodtan és válaszolok.
A bejegyzés a strategyzer.com blogposztja alapján készült.
Többet akarsz megtudni az üzleti modell építésről, akkor töltsd le az ÜMÉ 1X1 ingyenes tudásanyagot!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.