Minden cég éltető eleme az ügyfél, ezért is indul minden üzleti modell a célpiac meghatározásával. Azonban hiába határozzuk meg a célpiacot és konkretizáljuk az ideális ügyfél jellemzőit, ha közben a rossz ügyfelek tönkreteszik az egészet.
Hogy mit tudsz tenni annak érdekében, hogy a jó ügyfelek hűségesek maradjanak, azt majd az epizód végén elárulom, de most hoztam neked 5 okot, ami miatt fontos, hogy megszabadulj a rossz ügyfeleidtől.
1. Mindig többet akarnak
Mindenki szereti a jó üzleteket, az előnyös üzleteket, amikor win-win szituációt tudsz kialakítani, ugyanis ez fogja a hosszútávú kapcsolatot fenntartani. Persze van olyan is, hogy menet közben hol az egyik jár jobban, hol a másik, de összességében mindenki úgy éli meg, hogy élvezet a másikkal üzletelni.
A rossz ügyfelek azonban igyekeznek mindig nyertes-vesztes szituációkat kialakítani, amiben természetesen ők a nyertesek. Mindig többet és többet követelnek, és egy idő után nem éri meg velük üzletelni. Ha van olyan ügyfeled, amelyik prémium kiszolgálást vár el fapados áron, akkor épp itt az ideje, hogy lapátra tedd.
2. Bankként tekintenek rád
A rossz ügyfél a fizetési kondíciókat egyáltalán nem veszik figyelembe, ami nem csak azért rossz, mert gyakorlatilag te finanszírozod az ő vállalkozását, de még a te cash-flow-dat is felborítja.
Sőt az ilyen ügyfelektől külön művészet és extra költség behajtani az elmaradásukat.
Vagyis egy rossz ügyfél teljes mértékben tönkre tudja tenni azt a működésedet, ami a modellezés szempontjából teljesen jónak tűnik.
Ha úgy érzed, hogy van olyan ügyfeled, aki csak amiatt vásárol tőled, mert te egy jó finanszírozó bank vagy, akkor épp itt az ideje, hogy kihúzd a vevői listádról.
3. Rontják a hírnevedet
Egy jó hírnév felépítése nem egy napos munka. Rengeteg időt és energiát igényel, meg kell tervezni és szisztematikus tenni azért, hogy egy idő után az emberek fejében pozitív kép éljen a te cégedről.
Azonban a rossz ügyfelek kiszolgálása egyszerűen elkezdi rontani a hírnevedet és elriaszthatja azokat a potenciális ügyfeleket, akik nem akarnak olyan helyen vásárolni, ahol a rossz ügyfelek megfordulnak.
Ráadásul a rossz ügyfelek között is lehetnek véleményvezérek, akik tovább ronthatják a helyzetedet.
Ha te sem akarod, hogy az izzadságosan felépített hírneved hamar elillanjon, akkor
4. Megkeserítik a munkatársaid életét
Nem csak a rossz főnök tudja az alkalmazottak életét pokollá változtatni, hanem a rossz ügyfelek is. Ha ezeket a vevőket eltűröd a vállalkozásodnál, akkor az nem csak a jó ügyfeleidet riasztják el, hanem a jó munkaerőt is. Az ilyen vásárlók rontják a csapathangulatot és növelik a stresszt és a feszültséget a vállalkozáson belül. Ez pedig hosszútávon az egész működésre rányomja a bélyegét.
5. Nem hoznak elég profitot
Lehet, hogy a te cégednél nincsenek olyan ügyfelek, akik a fenti négy jellemzővel bírnak.
Vagyis a mostani megrendelőid nyer-nyer helyzetre törekednek, időben fizetnek, építik a renomédat és még élvezik is a munkatársaid a kiszolgálásukat.
A legtöbb vállalkozó az alapján rangsorolja az ügyfeleit, hogy milyen bevételt hoznak a számukra. Azt ugye tudjuk a Pareto elv alapján, hogy az ügyfelek 20%-a hozza a bevétel 80%-át.
A nagy bevételt hozó ügyfelekre kiemelten figyelnek a vállalkozások és mindent megtesznek azért, hogy megtartsák őket. Azonban a bevétel nem minden.
Azt is érdemes vizsgálni, hogy mennyi profitot hoznak ezek a megrendelők. És sajnos nagyon sokszor kiderül, hogy bár a bevételi oszlopban szép számok jelennek meg, a profit oszlopba azonban annál siralmasabb eredmények mutatkoznak.
Ilyenkor ugye az a helyzet, hogy ezektől a nagy vásárlóktól függ a vállalkozás. Ezért mielőtt az alacsony profitot hozó vevőktől megszabadulnál, érdemes felfejleszteni, megerősíteni más klienseket, akiknek jobb a profit mutatójuk, hogy csökkentsd a nagy bevételt hozó megrendelőktől való függőséget.
Látod? Ennyire egyszerű. Néhány rossz ügyfél és egyik nap azt veszed észre, hogy nem csak rossz bejárni a cégedhez, de a legjobb munkatársaid kiléptek, az elégedett ügyfeleid elhagytak, a profitod lecsökkent és ráadásul csupa problémás vevővel vagy körbevéve.
A vállalkozásodnak nem csupán ügyfelekre, hanem a MEGFELELŐ ügyfelekre van szüksége.
A megfelelő ügyfelek megtartása is egy nagy kihívás. Ebben fontos szerepet játszik az, hogy mennyire hűségesek az ideális vevőid. Ha kíváncsi vagy, hogy mi kell ahhoz, hogy hűségesek legyenek az ügyfeleid, akkor írj nekem egy levelet az info@uzletimodellek.hu címre és kérd el tőlem ezt a tudásanyagot.
Mi a véleményed a témáról?
Ha tetszett ez a rész, akkor nyomj egy lájkot.
Kihagytam valamit? Nem értesz valamit? Másként gondolod?
Véleményedet vagy kérdésedet írd meg kommentben.
Fontosnak tartod? Hasznosnak találod?
Ha úgy érzed, hogy ezekre az információkra szüksége van az ismerőseidnek is, akkor oszd meg velük.
Neked is van kérdésed?
Ha azt akarod, hogy a te kérdésed is szerepeljen a #KeddiKérdésben, akkor csak küldd el nekem az info@uzletimodellek.hu címre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.