Ha már létezik a vállalkozásodnak üzleti modellje (és nem csak a fejedben, hanem le is van írva), akkor azt tudnod kell, hogy sosincs kész. Mindig változik, mégpedig dinamikusan. Ezt érdemes lekövetni a vászon átszerkesztésével, vagyis az aktuális állapotra "frissíteni". Ez egy fokkal jobb, mintha le se lenne írva. De ilyenkor nem használod ki az üzleti modell vászon erejét. Az a legideálisabb, amikor a vállalkozásod követi a modelledet, és a modelled mindig egy kicsit a vállalkozásod előtt jár. Vagyis keresed a modelled továbbfejlesztési lehetőségeit. Az új irányokat, a rejtett potenciált.
Következzen néhány változtatási lehetőség:
1) Jobb kihasználás
Az egyik legtipikusabb fejlődési pont, hogy a vállalkozás nem kívül keresi a megoldást, hanem a vállalkozáson belül. Vagyis megvizsgálja mit tud kezdeni a rendelkezésére álló eszközökkel, gépekkel, ingatlanokkal, pénzzel, emberekkel, szellemi termékekkel, tudással, kapcsolataival. Mivel jellemzően a vállalkozások nem használják ki maximálisan a rendelkezésükre álló tényezőket, így ilyenkor a jobb kihasználás, vagy más típusú felhasználással máris egy új és innovatív üzleti modellt tudnak maguknak alkotni.
pl. A külterületen, egy forgalmas út szélén elhelyezkedő raktáram falára reklámtáblákat teszek ki, és nem csak a sajátomat.
2.) Új ügyfelek
A már meglévő kínálatunkat elkezdik mások is használni, nem csak a saját célcsoportunk, vagy rájövünk arra, hogy nem csak a saját, eredeti célcsoportunknak tudjuk kínálni.
Ezt klasszikusan a célpiacbővítés, vagy megcélozhatunk egy teljesen új piaci szegmenst, illetve egy speciális réspiac felfedezése is lehetséges.
Pl. A szemetes zsák gyártók rájöttek, hogy a kutyások is szívesen megvásárolják a kis zacskókat a sétáltatáshoz. Abban az esetben, ha ezt a kutyaboltban tudja megtenni, hajlandó magasabb árat fizetni, mert ez kifejezetten a kutyásoknak van kialakítva. Azaz a címkén van egy kutya.
3.) Pénzügyi változások
A vállalkozások nagyon nagy része a mai napig nem vezet cash-flow kimutatást, sem előre tervezettet, sem utólagosat. Így amikor belevágnak az üzleti modell vászon segítségével rendbe tenni a vállalkozásukat és elkezdik vezetni a kimutatásaikat (ugye te már vezeted?!) kiderül, hogy az a fajta pénzáramlás, ami eddig volt, nagymértékben átütemezhető, fejleszthető. Ennek egyik lehetősége, a többszintű árazás, a csomagajánlatok vagy a kombinált kínálatok kialakítása. Így máris fejlődik a modell, mert semmilyen más tényezőt nem változtatott meg a modellben, csak más típusú árak kerültek kialakításra.
pl. Eddig csak egy ár volt, most van alap csomag és prémium csomag is.
A változást a költségek is okozhatják. Ez belső és külső tényezőből is eredhet.
pl. Jelentősen megemelik az alapanyag árát.
4.) Új igények
A már meglévő ügyfelek új igényeket, szükségletet fogalmaznak meg, vagyis olyat mondanak, ami neked nem is jutott az eszedbe, és jön a homlokcsapkodás, hogy ez eddig nekem miért nem jutott eszembe. Ide tartozik az az eset is, amikor egyszerűen az innovációs munkának köszönhetően új szolgáltatást, vagy terméket vezetünk be a piacra.
pl. Mostantól nem csak 18 és 21 cm-es pizzát árulunk, hanem van 28 cm-es családi kiszerelés is.
5.) Dominó hatás
A vállalkozás, mint egy élő szervezet, rendszert alkot. A rendszerben minden tényező összefügg mindennel. Ezért (is) rendszer. Egy tényező megváltoztatása idővel magával hozza az összes többi tényező megváltozását. Amikor úgy néz ki, hogy teljesen összedől a rendszer, akkor mint a főnix madár a poraiból egy teljesen új életerős és lendületes vállalkozás születik meg. Ezért érdemes végigzongorázni egy tényező megváltoztatásának esetleges további hatását a többi tényezőre.
Jó fejlesztést és kísérletezést kívánok.
Ne feledjétek, nincs olyan, hogy kész az üzleti modelled, mert az a vállalkozásod végét jelenti.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.