Hogyan fejlesszem tovább az üzleti modellemet?

Ha már létezik a vállalkozásodnak üzleti modellje (és nem csak a fejedben, hanem le is van írva), akkor azt tudnod kell, hogy sosincs kész. Mindig változik, mégpedig  dinamikusan. Ezt érdemes lekövetni a vászon átszerkesztésével, vagyis az aktuális állapotra "frissíteni". Ez egy fokkal jobb, mintha le se lenne írva. De ilyenkor nem használod ki az üzleti modell vászon erejét. Az a legideálisabb, amikor a vállalkozásod követi a modelledet, és a modelled mindig egy kicsit a vállalkozásod előtt jár. Vagyis keresed a modelled továbbfejlesztési lehetőségeit. Az új irányokat, a rejtett potenciált.
Következzen néhány változtatási lehetőség:

1) Jobb kihasználás
Az egyik legtipikusabb fejlődési pont, hogy a vállalkozás nem kívül keresi a megoldást, hanem a vállalkozáson belül. Vagyis megvizsgálja mit tud kezdeni a rendelkezésére álló eszközökkel, gépekkel, ingatlanokkal, pénzzel, emberekkel, szellemi termékekkel, tudással, kapcsolataival. Mivel jellemzően a vállalkozások nem használják ki maximálisan a rendelkezésükre álló tényezőket, így ilyenkor a jobb kihasználás, vagy más típusú felhasználással máris egy új és innovatív üzleti modellt tudnak maguknak alkotni.
pl. A külterületen, egy forgalmas út szélén elhelyezkedő raktáram falára reklámtáblákat teszek ki, és nem csak a sajátomat.

2.) Új ügyfelek
A már meglévő kínálatunkat elkezdik mások is használni, nem csak a saját célcsoportunk, vagy rájövünk arra, hogy nem csak a saját, eredeti célcsoportunknak tudjuk kínálni.
Ezt klasszikusan a célpiacbővítés, vagy megcélozhatunk egy teljesen új piaci szegmenst, illetve egy speciális réspiac felfedezése is lehetséges.

kutya-zacsi_tn.jpg
Pl. A szemetes zsák gyártók rájöttek, hogy a kutyások is szívesen megvásárolják a kis zacskókat a sétáltatáshoz. Abban az esetben, ha ezt a kutyaboltban tudja megtenni, hajlandó magasabb árat fizetni, mert ez kifejezetten a kutyásoknak van kialakítva. Azaz a címkén van egy kutya.

3.) Pénzügyi változások
A vállalkozások nagyon nagy része a mai napig nem vezet cash-flow kimutatást, sem előre tervezettet, sem utólagosat. Így amikor belevágnak az üzleti modell vászon segítségével rendbe tenni a vállalkozásukat és elkezdik vezetni a kimutatásaikat (ugye te már vezeted?!) kiderül, hogy az a fajta pénzáramlás, ami eddig volt, nagymértékben átütemezhető, fejleszthető. Ennek egyik lehetősége, a többszintű árazás, a csomagajánlatok vagy a kombinált kínálatok kialakítása. Így máris fejlődik a modell, mert semmilyen más tényezőt nem változtatott meg a modellben, csak más típusú árak kerültek kialakításra.
pl. Eddig csak egy ár volt, most van alap csomag és prémium csomag is.

A változást a költségek is okozhatják. Ez belső és külső tényezőből is eredhet.
pl. Jelentősen megemelik az alapanyag árát.

4.) Új igények
A már meglévő ügyfelek új igényeket, szükségletet fogalmaznak meg, vagyis olyat mondanak, ami neked nem is jutott az eszedbe, és jön a homlokcsapkodás, hogy ez eddig nekem miért nem jutott eszembe. Ide tartozik az az eset is, amikor egyszerűen az innovációs munkának köszönhetően új szolgáltatást, vagy terméket vezetünk be a piacra.

pizza_tn.jpg

pl. Mostantól nem csak 18 és 21 cm-es pizzát árulunk, hanem van 28 cm-es családi kiszerelés is.

5.) Dominó hatás
domino_tn.jpgA vállalkozás, mint egy élő szervezet, rendszert alkot. A rendszerben minden tényező összefügg mindennel. Ezért (is) rendszer. Egy tényező megváltoztatása idővel magával  hozza az összes többi tényező megváltozását. Amikor úgy néz ki, hogy teljesen összedől a rendszer, akkor mint a főnix madár a poraiból egy teljesen új életerős és lendületes vállalkozás születik meg. Ezért érdemes végigzongorázni egy tényező megváltoztatásának esetleges további hatását a többi tényezőre.


Jó fejlesztést és kísérletezést kívánok.

Ne feledjétek, nincs olyan, hogy kész az üzleti modelled, mert az a vállalkozásod végét jelenti.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletimodellek.blog.hu/api/trackback/id/tr55382782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Sánta Csaba profil kép

Sánta Csaba

vállalkozásfejlesztő tanácsadó, tréner
a Segítség, vállalkozó lettem! könyv szerzője

Azért dolgozom, hogy a Vállalkozók olyan könnyen tudják MEGVALÓSÍTANI az üzleti céljaikat, mint amilyen könnyen megálmodták azokat.

Könyv: Segítség, vállalkozó lettem!

003mockup-tiny.png

Olvasd el az első könyvemet, ami a vállalkozói életmódhoz ad egy szuper keretrendszert.

Ebből a könyvből megtudhatod, hogyan

  teremts egyensúlyt a vállalkozói életmód 3 aspektusa között

  működtesd a vállalkozás 7 alapterületét

  turbózd fel a teljesítményedet 15 emberi terület tudatos alkalmazásával

Érdekel ez a könyv

Letölthető tudásanyag

ÜME 1X1 INGYENES TUDÁSANYAG

Alapvető lépések egy üzleti modell kialakításához!

Az első magyar nyelvű ingyenes tudásanyag üzleti modell építés témakörében.

LETÖLTÉS

12 amatőr üzleti tervezési hiba

Tudod mi az a 12 AMATŐR HIBA, amit a vállalkozók elkövetnek a stratégiai tervkészítés során?

Ismerd meg a gyakori hibákat, hogy gyorsan és könnyedén tudj hatékony stratégiai terveket összeállítani.

LETÖLTÉS

Lájkold a Facebook oldalt!

Kapcsolat:

Mail1.png
+36-30-474-2449

Mail1.png Facebook alt 1.png Twitter NEW1.png Pinterest alt1.png YouTube1.png

süti beállítások módosítása