Üzleti modellünk középpontjában minden esetben az ügyfél áll. Velük és az üzleti modellel működtetésével, fejlesztésével kapcsolatban számtalan költség merül fel. Nézzük meg, mik szerepelhetnek a modellünkben!Amikor az üzleti modellünk utolsó eleméhez érkezünk, a költségszerkezethez, akkor már rengeteg információval rendelkezünk, az ügyfeleinkről, az ő igényeikről, arról, hogy a vállalkozásunk azt hogyan elégíti ki, milyen módon érjük el őket és maradunk kapcsolatban velük, milyen bevételeink származnak a tevékenységeinkből, milyen erőforrásokat kell működtetnünk, és milyen kulcstevékenységeket kell elvégeznünk, valamint kik a partnereinknek.
De arról még nem szóltunk, hogy ez végül is mennyibe kerül nekünk.
Hiszen, addig hiába határozzuk meg, hogy mennyi bevételt akarunk elérni, ha azt nem tudjuk, hogy ez elegendő lesz-e a profit elérésére. Ezt pedig csak akkor tudjuk meg, ha a felmerülő költségeinkkel összevetjük a bevételeinket.
A költségek viszonylag könnyen kiszámíthatóak főleg, ha van egy jó kimutatásunk már az elmúlt időszakokról. Ha pedig még induló vállalkozásról van szó, vagy nem áll rendelkezésünkre kimutatás, mert mondjuk nem működtetünk Cash-flow rendszert a vállalkozásunk pénzügyi részén, akkor prognosztizálunk. Ilyenkor átnézzük az összes lehetséges költséget, és az elérhető piaci információk alapján pesszimistán beárazzuk, vagyis drágábbnak tüntetjük fel őket, mint amennyiért elérhetőek, így biztosítva azt, hogy a nagy lelkesedés, és szerelem hatására, ne számítsuk félre magunkat.
A költségeket alapvetően a 6-7-8 elemek átnézésével meg tudjuk állapítani. Vagyis sorba vesszük, hogy milyen erőforrásokat tüntettünk fel a 6. elemnél:
- ingatlan
- munkaerő
- eszközök
- hitel
- kapcsolati rendszer
- márkanév, Brand
- jogdíjak
-stb.
Utána megnézzük, hogy az egyes tevékenységek milyen költséggel bírnak:
- INNOVÁCIÓ
- termék előállítás, gyártás
- marketing, értékesítés
- logisztika, ellátási lánc működtetés
- ügyfélkapcsolat
- stb.
Végül ellenőrizzük le, hogy az egyes partnerekkel milyen szintű elszámolás jelentkezik:
- könyvelő
- tanácsadók
- ügyvéd
- beszállítók
- ügynökök
- stb.
Így kiderül, hogy hol és milyen szintű költség jelentkezik.
A következő feladat, hogy strukturáljuk ezeket a költségeket az alapján, hogy mennyire kapcsolódnak az elvégzett munkához. Így tudunk alkotni két kategóriát:
A) FIX költségek
Minden olyan költség, ami akkor is jelentkezik, ha épp semmit sem végez a vállalkozásunk. pl. könyvelői díj, de akár az előfizetői díjak, vagy rendelkezésre állási díjak, bérleti díjak
B) VÁLTOZÓ költségek
Ide soroljuk azokat a költségeket, amik a kifejezetten a tevékenységeinkhez kapcsolódnak. Vagyis csak akkor merülnek fel, ha munkát végzünk. Pl. a telefonnál a percdíjak (hiszen ha nem telefonálunk, akkor csak az előfizetési díjunk/FIX/ jelentkezik), munkabér, alapanyag beszerzése
Ez a strukturálás abban segít minket, hogy meghatározzuk, mi az a minimális bevételi szint, amit a passzív jövedelmekből el kell érni ahhoz, hogy a vállalkozásunk tovább tudjuk profitábilisan működni. Vagyis a passzív bevételek=FIX költséggel.
De egy vérbeli vállalkozó nem erre törekszik, hanem büszkén akarja megmutatni a világnak, hogy ő mennyi profitot tud elérni. Ehhez viszont az kell, hogy a költségek a bevételek alatt maradjanak. Vagyis teljes bevétel>teljes költség (FIX+VÁLTOZÓ).
Mit tehetünk, ha végül kiderül, hogy a bevételeink nem fedezik a kiadásainkat?
Itt jön ki a vállalkozói és az alkalmazotti lét egyik különbsége. Míg alkalmazottként az ember a bevételeihez (jövedelméhez) alakítja a kiadásait, addig vállalkozóként meg van az a lehetőségünk, hogy a kiadásainkhoz alakítsuk a bevételeinket.
Vagyis rajtunk múlik, hogy mit teszünk azért, hogy profitot termeljünk. Ez a lényege az üzleti modell építésnek, megtaláljuk mindig azt az ideális felállást, ahol az ügyfél igényeit úgy elégítjük ki maximálisan, hogy közben az számunkra profitot, maximális profitot eredményez.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.