Az előző bejegyzéseimben az őszinteség tükrébe néztünk bele, és tettünk fel magunknak komoly, mélységeinkbe nyúló kérdéseket ahhoz, hogy megismerjük vállalkozói énünket. Csak így lehet stabil alapot képezni a jövőnknek.
Ha ezen túl vagyunk és már ismerjük magunkat, ismerjük meg jelenlegi, vagy jövőbeli cégünket is.
Fordítsuk most az igazság tükrét a cégünk felé, és vizsgáljuk meg mit látunk benne.
A szempontok
A vizsgálatot négy szempont szerint végezzük el:
1. Melyek a cégünk fő erősségei?
Gyakorlatilag itt arra kell gondolni, hogy milyen tulajdonságaival emelkedik ki a versenytársai közül, vagy épp mit érzel te olyan stabil pontnak, amire lehet alapozni az elindulást, vagy a fejlődést. Különleges tudás, tapasztalat, megfelelő mennyiségű tőke, vagy épp más által még fel nem fedezett piaci rés.
2. Melyek vállalkozásunk gyenge pontjai?
Itt jön el az igazság pillanat. Hiszen szeretünk néha szemet hunyni a kellemetlenségek felett, vagy épp tagadni, hogy az nem is úgy van. Itt kell egy józan gondolkodású, akár külsős ember, aki bizony rávilágít arra, hogy mennyi minden mehetne jobban is. Ennél a kérdésnél kell tisztázni, hogy mely jellemzők, állapotok, hiányok hátráltatják, hátráltathatják vállalkozásunkat. Esetleg mik a sebezhető pontjai, mi az, amire nem jut időnk, figyelmünk.
3. Milyen lehetőségeink vannak?
Ha megnézed a céged környezetét biztosan találsz olyan utakat, lépéseket, irányokat, kapcsolatokat, amik fejlődési, előrelépési lehetőséggel bírnak. Ezeket gyűjtsd itt össze. Hiszen ezek a tényezők lesznek azok, amiket tervbe foglalva lépésről lépésre jutsz el a céljaidhoz.
4. Milyen veszélyek veszik körbe vállalatunkat?
Szűkebben és tágabban megnézve vállalkozásod viszonyait, biztos találsz egy-egy olyan tényezőt, amin elcsúszhat az egész történet. Amik keresztül húzhatják a számításaidat. Itt is őszintének kell lenned, és bátran írd le, hogy igen, ha nem tudunk közvetlenül szerződni a gyártóval, akkor nagyon lecsökken az árrésünk, vagy ha nem nyerjük meg a pályázatot, akkor egy drágább banki hitellel kell finanszírozni a beruházást.
Az első két kérdés a belső állapotokra vonatkozik, míg a második kettő a külső tényezőket vizsgálja elsősorban.
A vezérfonal
Ahhoz, hogy ennek a vizsgálatnak ne csak általánosan megfogalmazott eredményei legyenek, valamilyen témát érdemes az elemzés mögé tenni, aminek a szempontjából elvégezzük.
Lehet ez a szervezet egy meghatározott célja. Pl a forgalom 15%-os növekedése.
Ha ebből a szempontból nézzük meg, hogy milyen erősségeink, gyengeségeink, lehetőségeink és veszélyek vannak, akkor máris más válaszokat adunk a kérdésekre.
Kérdéseink vonatkozhatnak a vállalkozásunk egy adott elemére is. pl. belső kommunikációnk
Milyen erősségei vannak a belső kommunikációnknak, milyen gyengeségei, milyen lehetőségei és milyen veszélyek hatnak rá kívülről.
Üzleti modell építés során megvizsgálhatjuk a modellünk egyes elemeit is. Pl. csatornák
Mi adja a csatornáink erősségét?
- Az egységessége?
- Az egyedisége?
- A rövidsége?
- A gyorsasága?
- Az utókövetés?
Mik okozzák a gyengeségét?
- Az elkopott vevőkkel nem kommunikálunk?
- Nem egységes az egyes csatornák üzenete?
- Túl sok az átfedés az egyes csatornák között?
- Pontatlan a szállítás?
Milyen lehetőségei a csatornák fejlesztésére?
- Alternatív megoldások keresése?
- A csatornák számának növelése, vagy csökkentése?
- Más csatornák bevezetése?
- Új partnereket veszünk be a csatornák működtetésébe?
- Saját kézbe vesszük az eddig kiszervezett csatornákat?
Milyen veszélyek vannak?
- A versenytársak könnyen szűkíthetik a csatornáink lehetőségeit
- Nem találunk külsős partnert, ezért magunknak kell megoldani a csatornák működtetését
- a viszonteladók nem képviselik megfelelően a termékeinket
Eredmények
Az analízis végeredményeként egy jól átvilágított helyzetet kapunk vállalkozásunkról. Ezt egyrészt az önbizalmunk növelésére (erősségek) tudjuk használni, vagy fejlesztési irányokat tudunk meghatározni (gyengeségek/lehetőségek), vagy tudunk figyelni a buktatókra (gyengeségek/veszélyek), és fel tudunk rájuk készülni.
Ezt az elemzést időről időre érdemes elvégezni. Hiszen történhet belső és külső változás is. Például az egyik külső veszély bekövetkezett, mert nem tudtunk rá kellően felkészülni, vagy egyszerűen nem figyeltünk rá. Ilyenkor megoldást kell keresni. Csak akkor vagyunk képesek azt megtalálni, ha kellően őszintén megnézzük, hogy most hol vagyunk. Erre szolgál a SWOT elemzés.
Kérdés esetén keressetek.
Jó munkát kívánok.
Sánta Csaba
LÜMÉ
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.