Mindig minden változik. Csak egyetlen állandó dolog van az életünkben, az maga a változás. Ismerjük ezeket a mondásokat. De vajon lehet tudni, hogy mi hogyan fog változni? Fel lehet készülni a változásra?
Ha elvégzünk néhány alap feladatot, akkor jobban fel tudunk készülni a változásra, legyen az pozitív vagy negatív, mintha ezeket nem végeztük volna el.
Ezen feladatok közül már megismertük SWOT elemzést. Amit most figyelmedbe ajánlok pedig a PEST elemzés. Nem, ez nem a főváros egyik része. :)
A négy betű négy területet takar. Ja, és érdemes peszt-nek ejteni. :)
Ha most jól körbenézel, akkor magad körül egy csomó mindent látsz, és egy csomó mindent nem látsz, de ott van. Látod az eszközt, amin most olvasod e sorokat, látod a falakat, épületeket, esetleg növényeket. A nap vagy a lámpa fényét. Érzed a hőmérsékletet, az illatokat. Hallod a hangokat. Nem érzékeled, de tudod, hogy épp melyik településen, melyik országban vagy.
Azt is tudod, hogy épp béke vagy háború vesz körbe. Tudod, hogy milyen gazdasági helyzetben vagy és milyen jogi lehetőségeid vannak. Nem látod a levegőt, amit épp belélegzel, nem látod a mobiltelefonod hullámait, vagy épp a rádió adás frekvenciáját, de mégis ott van.
Ezen környezeti tényezők nagyban segíthetik és gátolhatják mozgásodat, haladásodat, eredményeidet.
Vállalkozásod pont ugyanígy van. Léteznek látható és láthatatlan tényezők. Egyértelmű és kevésbé egyértelműek, amikről csak akkor veszünk tudomást, ha valaki felhívja rá a figyelmünket, vagy ha épp megszűnnek, sérülnek. Ezek ismerete azért fontos, mert különben csak a sötétbe tapogatózunk, holott alkalmunk lett volna egyszerűen felkapcsolni a lámpát. Tehát nézzük meg mi ez a négy izzó a mennyezeti csillárunkon.
A PEST elemzés során 4 kategóriába soroljuk vállalkozásunk környezetét.
1.) Politikai - Political
Itt meg kell nézni, milyen politikai helyzet veszi körbe vállalkozásunkat. Ez a rendszer mennyire stabil, vagy változó. Természetesen minél stabilabb és kiszámíthatóbb, annál könnyebb ott gazdálkodni. Milyen módon történik a törvényhozás? Ez mennyire érinti a vállalkozásodat?
Vannak-e versenyjogi kérdések, amiket mérlegelnie kell a cégednek?
Érdemes utánanézned a környezetvédelmi szabályoknak is.
Fontos, hogy tisztában legyél az adópolitikai kérdésekkel, és ne várd el, hogy majd ezt a könyvelőd jobban tudja.
Egyébként kíváncsi lennék, hogy ki hogy értékeli a hazai politikai helyzetet a saját vállalkozása szempontjából, és nem erkölcsi, etikai és politikai beállítódásból nézve.
2.) Gazdasági - Economic
A vállalkozások, a kis és középvállalkozások sokat tehetnek azért, hogy ez javuljon. Ehhez tudatos gazdasági döntéseket kell hozni. Ahhoz viszont érdemes nyomon követni, hogy a hazai gazdaság hogyan teljesít. Hogyan alakul a GDP? Mely iparág hogyan teljesít? Főleg a miénk? Érdemes a statisztikai adatokat is nyomon követni, mert sokszor kiderül, hogy mi úgy érezzük, hogy nekünk nem megy jól, holott az országos átlag jóval magasabb. Ilyenkor egyértelmű, hogy mi valamit nagyon nem jól csinálunk. De az ellenkezője is igaz. Amikor kiderül, hogy mi kétszer olyan jól teljesítünk, mint a nagy átlag. A gazdasági környezetbe természetesen beletartozik, hogy milyen gazdasági folyamatok zajlanak az országban (pl. végtörlesztés, vagy könnyű hitelfelvétel), hogyan változik az alapkamat, mennyire erős a beruházási hullám, további érdemes nézni a pályázati lehetőségeket is. Lehet, hogy mi nem jutunk hozzá, de lehetnek olyan partnereink, akik igen, így megnövekszik a kereslet a mi termékeink, szolgáltatásunk iránt. Itt érdemes feltüntetni, hogy milyen infrastrukturális fejlesztések zajlanak környezetünkbe, vagy melyek fognak megvalósulni. Valamint természetesen a globális gazdasági trendeket is figyelembe vehetjük.
3.) Társadalmi/kultúrális - Socio-cultural
A társadalmi kérdésekhez tartozik a képzés színvonala, illetve az elérhető munkaerő színvonala. Sok esetben azt látom, hogy az egyik nagy probléma a kis és középvállalkozások továbbfejlődésénél, hogy nincs meg a szellemi tőke, ami továbblendítené őket a következő lépcsőfokra.
Egyértelműen idetartozik a demográfiai összetétel alakulása. Egyszerűen lehet ütemezni, hogy a lakosság hány százaléka jelenleg a célpiacunk, és ez 3-5-15 év alatt hogyan módosul, hiszen ha csökken, akkor tervezni kell ennek ellensúlyozását, ha növekszik, akkor pedig ki kell használni a lehetőséget.
Sok esetben a fogyasztói szokások alakulása is befolyásolja vállalkozásunk teljesítményét pl: egészséges életmód előtérbe kerülése - Norbi Update.
Új életstílusok megjelenése: Single életmód, vagy az Y generáció
Itt megnézhetjük azt is, hogy mit vár el a munkavállaló és a munkáltató egymástól.
4.) Technológiai - Technological
Természetesen a különböző technikai vívmányok megjelenése és hatása vállalkozásunkra. Internet, mobiltelefon, webáruházs, közösségi média, Google Glas csakhogy néhány közelmúltbeli vagy közeljövőben megvalósuló, elterjedő tényezőt nézzünk meg.
Vagy épp a hagyományos, vagy alternatív energiaforrások lehetősége.
Ezek mind mind befolyásolják vállalkozásunk sikerességét.
Tehát azt kell megnézni, hogy a technológiai változást mennyire tudjuk, és mennyire kell követnünk ahhoz, hogy az általunk kitűzött célokat el tudjuk érni.
kép forrása: http://www.flickr.com/photos/taedc/9469908782/
Érdemes most azonnal leülni, elővenni egy papírt meg egy tollat és egy gyors jellemzést csinálni cégünkről. Ha ez megvan, megvitatni a kollégákkal, vagy a mastermind csapatunk tagjaival.
Így már felkészülhetünk a jövő változásaira.
Ja és persze időnként érdemes izzót cserélni abban a bizonyos csillárban, nehogy egyszer egy teljesen sötét helyen találjuk magunkat és egy óriásit essünk.
Balesetmentes, jó munkát kívánok,
Sánta Csaba
LÜMÉ
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.