Melyik a fontosabb?
a) egy jó terv
b) a terv kiváló megvalósítása
c) mindkettő egyszerre
Te tudod rá a választ?
Ha nem, akkor olvasd el ezt a bejegyzést.
Nagyon fontos a kiváló terv, ugyanakkor az is fontos, hogy azt a tervet megfelelően tudjuk átültetni a valóságba. Azonban ez a kettő nem mindig tud egyformán, egyensúlyban megvalósulni.
Annak alapján, hogy ez a vállalatoknál hogyan alakul, négy kategóriát tudunk megkülönböztetni.
1. kategória
Az a vállalkozás, aki már felismerte, hogy tervet kell alkotni a cégnek, de alacsony szinten, vagy egyáltalán nem képes megvalósítani azt. Ha a terv a versenyelőnyre összpontosít és képes azt minimális szinten megvalósítani a vállalkozás, akkor beindul a növekedés. A növekedés egy bizonyos szintje felett megfordul az arány a vállalaton belül és már inkább megvalósít, mint tervez, vagyis átkerül a 4. kategóriába.
4. kategória
A negyedik kategóriában a növekedés hatására, a vállalkozás nem, vagy alig tervez, hiszen megy a szekér, meg egyébként is a megvalósítás minden energiát leköt, hiszen a növekedés új embereket, új feladatokat, és új kihívásokat jelent a vezetés számára. Nem marad idő a hosszú távú célok és azok aktualizálásának megbeszélésére.
Ilyenkor az erős megvalósítás és az alacsony tervezés, már nem biztosítja tovább a versenyelőny fenntartását, vagy növelését, így a piaci előny elolvad és egyszercsak átkerül a legrosszabb kategóriába a vállalkozás.
3. kategória
Ebben a kategóriában a vállalkozás alacsony szinten van mind a tervezés, mind a megvalósítás területén. Ilyenkor gyakorlatilag a vállalkozás élő halott. Csak a tűzoltással foglalkoznak, és nem jutnak egyről a kettőre. Azonban ezt csak később veszik észre, mert az első jeleket csak átmeneti problémáknak tekintik. Kb. 2 év után realizálódik, hogy ez már nem a kívánt helyzet.
Egyik cégvezető sem akarja ilyen állapotba hozni a vállalkozását. Azonban nincs egy olyan vállalkozás sem, amelyik soha nem kerülne ebbe a kategóriába. Azonban a lényeges kérdés, hogy mennyi ideig marad itt.
A kilépést ebből a kategóriából egy olyan terv készítése és megvalósítása jelenti, amely az erősségekre összpontosít. Ez ismét elviszi a vállalkozást az első kategóriába, ahonnan az erőforrások jó szervezésével át lehet kerülni a 2. kategóriába.
2. kategória
Ezek a vállalatok képesek egyszerre egy nagyon jó tervet készíteni a versenyelőnyre összpontosítva, és képesek azt hatékonyan és eredményesen a valóságba átültetni. A cél a terv és a megvalósítás egyensúlyának fenntartása.
Nehéz ezt megvalósítani, ezért csak kevés vállalkozásnak sikerül, ugyanakkor ők azok, akik kiemelkednek a piaci átlagból és piacvezetőkké tudnak válni.
A végső cél, hogy minél több ideig maradjon a vállalkozásod ebben a kategóriában.
A te vállalkozásod melyik kategóriába sorolod?
Ha szeretnéd, hogy vállalkozásod képes legyen jó tervet készíteni, akkor ajánlom Az ÉVTERVEZŐ műhelymunkát, ha vannak terveid és szeretnéd, hogy a vállalkozásod meg is valósítsa azokat, akkor A MEGVALÓSÍTÁSI MENTOR PROGRAMOT ajánlom figyelmedbe.
Sánta Csaba
LÜMÉ
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.