Amikor komolyan elhatározod, hogy belekezdesz egy vállalkozásba - akkor is, ha még semmi komoly lépést nem tettél, vagy nem írtál le egy betűt sem -, máris elkezdtél tervezni.
Tehát hogyan találj időt az üzleti terv elkészítésére?
Sehogy. Mindig tervezel. A terved sosincs befejezve, de a tervezés maga a kulcs a jó vállalkozáshoz.
A terv először is neked készül. Ne másnak készítsd. Meg kell alkotnod, mert ez segít meghatározni és felosztani a nagy célokat gyakorlati lépésekre. Ahelyett, hogy úgy tekintenél rá, mint egy dokumentumra, gondolj a tervedre úgy, mint egy helyre a számítógépeden, ahová összegyűjtöd az ötleteidet, hasznos történeteket, gondolatokat, szempontokat, listákat és számokat. Ez egy hely, ahol nyomon követheted a piacodat, a mérföldköveidet, a céljaidat és az előrejelzéseidet.
A tervezés olyan folyamat, ami magába foglalja a felülvizsgálatot és módosítást is. Mindig van egy legújabb verzió, és az is csak pár hétig érvényes.
A kezdettől fogva tartalmaznia kell az üzleti tervednek az alábbi dolgokat:
Mérföldkövek:
Mikor minek kell megtörténnie, és ki a felelős érte.
Alapvető számok:
Egy egyszerű táblázatkezelővel kialakított előrejelzés az értékesítésre, a költségekre és ráfordításokra vonatkozóan.
Stratégia:
A stratégia döntés arról, hogyan juttatjuk el a vállalkozásunk kínálatát a legfontosabb célpiacunkra. Elkezdheted úgy, hogy pontokba szeded. Az is jól szokott működni, hogy képekkel mutatod be. De ez akkor is leginkább egy emlékeztető számodra és csapatod számára.
Cash flow:
Mivel a profit nem mindig akkor jelentkezik, amikor fizetni kell a számlákat, szükséges folyamatosan kezelned a pénzt a kezdetektől fogva. Hónapról hónapra vezetni kell, hogy mit költöttél és mit kerestél - hiába jelenik meg pénz formájában a bankban, attól az még nem fog profitként megjelenni a kimutatásokban.
A kontroll ütemezése:
Szánj időt a terv és a valóság felülvizsgálatára havonta egyszer, hogy összehasonlítsd, mi volt az, amit szerettél volna, hogy megtörténjen a vállalkozásodban, és mi történt valójában. Ezt végezd röviden és praktikusan.
Kövesd nyomon ezeket a fő elemeket és fejleszd a tervedet annak megfelelően, ahogy a vállalkozásod növekszik. Annak köszönhetően, hogy rögzíted, hogy minek kellett volna történnie, képes lesz arra, hogy jobban kezeld, hogy miért, mikor és hogyan alakultak rosszul dolgaid. Továbbá képes leszel meghatározni a teljesítmény mérőszámokat és kialakítani az elszámoltathatóságot a különböző feladatokhoz és mérföldkövekhez kapcsolódóan.
Megfogalmazhatsz egy küldetést is és utána ismételgetheted, amikor csak akarod. Alkothatsz terveket a szervezeti növekedéshez és a struktúrához is, amint azok szükségessé válnak.
Azonban előbb vagy utóbb te neked is meg kell osszad egy partnerrel, az alkalmazottakkal, a beszállítókkal, a bankoddal vagy befektetőkkel, hogy mit tervezel. Amikor tárgyalsz velük, szükséged lesz egy jól összerakott üzleti tervre, és akkor az eddig meglévő anyagokból ki tudsz alakítani egy jó kis dokumentumot. Ezen a ponton venni kell a fáradságot, hogy csinálj egy összefoglalót a cég működéséről, történetéről, a szervezetről és a piacról.
Alakítsd ezt a dokumentumot az adott üzleti célhoz. Például a bankok a pénzügyi háttérre, annak alakulására kíváncsiak, a befektetők több piaci elemzésre és a szervezet tapasztalataira kíváncsiak. Állítsd össze úgy az anyagot, ahogy azt az adott partner igényli.
Ne téveszd össze ezt dokumentumot az üzleti terveddel. Ez csak egy kivonata - egy kép, arról amit azon a napon terveztél, amikor létrehoztad az összefoglalót. Ami elavul a következő napon, héten vagy hónapban.
Ne feledd, amit az olyan vezetők mondanak, mint Napóleon és Eisenhower:
"A terv haszontalan, de tervezés elengedhetetlen."
Éves üzleti terved elkészítésében itt egy gyakorlati segítség:
Az ÉVTERVEZŐ műhelymunka
A bejegyzés alapjául szolgált:
When Is the Best Time to Write Your Business Plan?
http://www.entrepreneur.com/article/226218
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.