Kíváncsi vagy, hogy mi lehet a cégednél fennálló problémák gyökéroka?
Hamarosan kiderül, azonban előtte egy rövid történet:
Tegnap sorban állás közben az előttem álló 3 év körüli kissrác állandóan kérdezgette a szüleit, és minden válasz után következett a következő MIÉRT? kérdés.
- Miért kell sorba állni?
- Miért kell fizetni a termékekért?
- Miért kosarat használnak?
stb. stb. stb.
Biztos ismerős neked is.
Elég kitartó volt, de hála a szülei is. :)
Az egyik pszichológiai cikkben az áll, hogy
A "miért?" korszak fontos állomása az értelem fejlődésének, és jó lehetőséget nyújt arra, hogy játékos módon fejlesszük a kisgyermek későbbi mindennapi életéhez oly nélkülözhetetlen képességeit.
Hihetetlen, de ez a fenti definíció ugyanúgy igaz egy fejlődő szervezetre is. Márpedig tudjuk, hogy amelyik szervezet nem fejlődik, az hanyatlik.
Ha problémával szembesültünk, megálltunk-e valaha is, hogy ötször egymás után megkérdezzük, miért?
Ez nehéz ügy, még ha könnyűnek is hangzik.
Egyébként ezt módszer Taiichi Ohno, a Toyota termelési rendszerének atyja dolgozta ki problémamegoldó módszerként.
Az eljárás lényege, hogy ötször egymás után feltesszük a miért kérdést, míg végül megértjük, hogy mi történt.
Tegyük fel, hogy egy gép működésképtelenné vált!
1. MIÉRT állt le a gép?
- túlterhelés lépett fel, és kiolvadtak a biztosítékok
2. MIÉRT volt túlterhelés?
- A csapágy nem volt eléggé megkenve.
3. MIÉRT nem volt megkenve?
- Mert a kenőszivattyú nem szivattyúzott megfelelően.
4. MIÉRT nem szivattyúzott megfelelően?
- A szivattyú tengelye elkopott.
5. MIÉRT kopott el a tengely?
- Nem volt felszerelve szűrő, és fémforgácsok kerültek bele.
Ha nem végezzük el ezt az eljárást, akkor lehet, hogy csak egyszerűen kicseréljük a biztosítékot vagy a szivattyútengelyt. Ez esetben néhány hónapon belül megismétlődik a probléma.
A Toyota termelési rendszere ezen tudományos megközelítés gyakorlására és fejlődésére épült. Ha ötször egymás után megkérdezzük, "MIÉRT?", és mindig válaszolunk is rá, eljutunk a probléma valódi okáig, amelyet gyakran elfednek a nyilvánvalóbb tünetek.
Fel kell készülnünk arra, hogy az 5 miért kellemetlen tényeket fog feltárni a vállalkozásunkról, különösen kezdetben. Rá fog mutatni, hogy megelőző intézkedésekre kell szánnunk annak az időnek és pénznek egy részét, amit új termékekre vagy fejlesztésre is fordíthatnánk.
Amikor verseny van, sokszor azt érezhetjük, hogy most nincs erre idő, pedig hosszú távon ezzel időt takaríthatunk meg.
Nagyobb szervezeteknél a módszer akár konfliktushoz is vezethet, ezért érdemes minden ilyen 5 MIÉRT megbeszélésnél egy kellő tekintéllyel rendelkező személy, aki akár döntőbíróként is felléphet.
Kíváncsi vagy, hogy mi lehet a cégednél fennálló problémák gyökéroka?
Akkor vegyél elő egy papírt, vagy hívd össze a csapatodat és tedd fel ötször a MIÉRT? kérdést.
Képek forrás: Flickr.com, Flickr.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.