Minden cég a vevőkből él. Éppen ezért az üzleti modell fejlesztés első lépése a célcsoport vizsgálata.
A vállalkozásoknak többféle kliense van, és sokszor nem a megfelelő csoportra koncentrálnak, ezzel erőforrásokat pazarolnak és csökken a teljesítményük.
Te tudod, hogy kik a legfontosabbak szegmensek? Hogyan határozod meg, hogy kivel is érdemes foglalkoznod?
Ügyféltípusok
5 alap csoportot tudsz alkotni:
- Potenciális ügyfél
- Érdeklődő
- Vásárló
- Törzsvásárló
- Elveszett ügyfél
A vállalkozások többsége az új ügyfelekre koncentrál, és azon dolgoznak, hogy mindig újabb és újabb érdeklődőket hozzanak be, akiknek el lehet valamit adni. De utána szinte nem is figyelnek rájuk, pedig nekik újra értékesíteni sokkal könnyebb és olcsóbb, mint új vevőket szerezni. Persze ehhez egy olyan értékajánlatra van szükséged, ami lehetővé teszi, hogy a termék vagy a szolgáltatás újra és újra eladható legyen. Pl. időről időre újabb fejlesztés, egy elkopó összetevő, platform felület, fogyasztási cikk. Ha nincs ilyen része a kínálatodnak, akkor két dolgot tehetsz, vagy kialakítasz egy ilyen elemet, vagy otthagyod az iparágat és másba fekteted az idődet, az energiádat és a pénzedet.
A bevételek
Ahhoz, hogy megértsd, kik az igazán fontos vevők, egy kicsit beszéljünk a bevételekről.
Középiskolában hallottam először a fix és a változó költségekről, azonban akkor senki nem tett említést a fix és változó bevételekről. Pedig ez is nagyon fontos. A hosszútávon sikeres cégek folyamatos fix bevételre törekednek. Egy szervezet stabilitását azok az ügyfelek adják, akik folyamatosan fizetnek, így kiszámíthatóvá és tervezhetővé válik a vállalkozás működése. Korábban keretszerződések és kötelező rendelések biztosították ezt. Ma egyre nagyobb divat, hogy előfizetéses rendszer használata (legutóbb pl. a kontaktlencséknél csinálta meg az Ofotért). Minél többen veszik így igénybe a termékedet vagy a szolgáltatásodat, annál értékesebb a vállalkozásod. Ezért törekedj arra, hogy a vevőkből törzsvásárlókat, rendszeres megrendelőket alkoss. Erre szolgálnak a klubtagsági rendszerek is.
A legfontosabb ügyfelek
A kezdettől fogva érdemes azonosítanod azokat az érdeklődőket, akik később törzsvásárlókká válhatnak.
Ebben nagy segítség az, ha megfigyeled a törzsvásárlóid közös jellemzőit. Ha ezeket összeszedted, akkor tovább szűrheted a potenciális jelölteket, és csak azoknál törekedj a továbbléptetésre, akik azonos jellemzővel bírnak, mint a többi törzsvásárló, ugyanis ők az igazán fontos vevők számodra.
Szólj hozzá, írd meg a véleményedet a hozzászólásoknál, mert kíváncsi vagyok rá.
Tetszett a bejegyzés? Nyomj egy lájkot!
Ez a bejegyzés a decemberi 31-napos KIHÍVÁS keretén belül született. Amennyiben neked is van kérdésed az üzleti modell építéssel kapcsolatban és választ szeretnél kapni rá decemberben, írd meg a hozzászólásoknál vagy az info@uzletimodellek.hu címre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.