
Egy korábbi #KeddiKérdésben beszéltem arról, hogyan újítsd meg a kínálatodat az üzleti modellezés segítségével. Ugyanis fontos, hogy mindig valami újdonsággal rukkolj elő, hogy valamivel meglepd az ügyfeleidet. De ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy feladd az elveidet, hogy feladd azokat a dolgokat, amik neked fontosak.
Az IKEA is megújítja a kínálatát, de azt, amitől az Ikea Ikea, azt nem.
A világ változik, és aki nem tartja az iramot, az végül eltűnik a süllyesztőben. De van, amikor pont az hozza meg a sikert, ha mersz a tömeggel szembe menni. Ha mersz más véleménnyel lenni. Ha mered őrizni az értékeket, a célokat. Ha mersz visszakanyarodni az eredeti elképzelésekhez.
Ez is lehet egy vállalkozás sikerének az alapja. Egy tiszta értékajánlat, egy egyértelmű ígéret az ügyfeleid felé, hogy itt azt kapod, amit igazán akarsz.
Így tett Steve Tyler is. Ő egy koktél bárt üzemeltet Angliában. Steve azt mondja: "Én csak azt akartam, hogy az emberek élvezzék az éjszakát a báromban anélkül, hogy a telefonjuk zavarná ebben." És ahelyett, hogy megkérte volna őket, hogy ne használják az eszközöket, egyszerűen egy Faraday-kalitkát épített. Vagyis aki bemegy az ő bárjába, nem lesz elérhető telefonon. Különleges, de hatékony megoldás arra, hogy biztosítsa a zavarásmentes környezetet az ügyfelei számára. Visszakanyarodott a vállalkozása lényegéhez, és tett azért, hogy ezt megmutassa.
Ez a döntése vajon hátrányosan befolyásolta az üzletmenetét???
NEM!!!
Miért? Mert az ügyfelei megértették, hogy mi a lényeg. Hogy ettől a bártól mit kaphatnak és mit várhatnak el. És ez az egyértelmű helyzet óriási erő. Biztonságot, megnyugvást és kiszámíthatóságot nyújt. És ezt imádják az emberek.
Gondolj csak a McDonald's-ra. Ha egy idegen városban 4 helyen is tudsz étkezni, és az egyik közülök McDonald's nagyon nagy valószínűséggel azt választod. Miért? Mert az emberek szeretik a kiszámíthatóságot. És természetesen ez nem azt jelenti, hogy a McDonald's nem fejleszt. De a lényeg mindig megmarad.
És most te jössz!
1. A LÉNYEG
Keresd meg, mi a te vállalkozásod lényege? Mi az, amiért igazából létrejött?
Az IKEA, hogy alacsony áron, széles választékban, jól megtervezett bútorokat kínál.
Steve Tyler koktél bárja egy hely, ahol az emberek élvezik az éjszakát, beszélgetnek és isznak.
És a tiéd? Mi a lényege?
Tudom, hogy nem könnyű ezt megtalálni és gondolkozni kell rajta, de tudom azt is, hogy megtalálod.
2. LÉNYEGTELEN DOLGOK
A legtöbb esetben a vállalkozások egy csomó felesleges, lényegtelen dolgot is állítanak magukról, vagy csinálnak, csakhogy magukhoz csalogassák az ügyfeleket. Csakhogy a heterogén vevőkör egyszer csak nem fogja érteni, hogy mit is akar a cég, mivel foglalkozik és mi a lényege. Ezért fontos, hogy megvizsgáld:
Mi az, ami nem lényeges? Felesleges? Zavaró? Mi az, ami elfedi az eredeti elképzelést? Mi az, ami miatt a vevők mást gondolnak a cégedről, mint ami? Mi az, ami nem engedi, hogy a lényegre koncentrálj?
Itt nagyon sokszor szokott az előfordulni, hogy egy cég mindent kommunikál, amivel foglalkozik. Az épület felújítástól kezdve az ingatlankereskedésen át az őrzővédő szolgálatig. Ez azért is hiba, mert ezt a széles tevékenységi kört nagyon nehéz marketingezni.
3. KOMMUNIKÁLD
Nem elég, ha te tudod a lényeget, hanem kommunikáld is ki az ügyfelek felé, a beszállítók felé, a munkatársak felé. És nézd meg a hatását, figyeld meg, hogy mennyire fogják értékelni, hiszen egyértelmű leszel számukra és ez óriási bizalmat és megnyugvást fog bennük kelteni. Ne feledd, emberek vagyunk, érzelmek működtetnek minket.
HIBÁK
#1. Hiba
Ha ez a lényeg nem jelenik meg a döntésekben, ha nem ez a mozgatórugója a működésnek, ha nem ebből indul ki a cég viselkedése, az ügyfelekkel való bánásmódja és nem e köré szerveződik a fejlesztés. Hanem továbbra is a jól megszokott alapokból vagy félelemből fogod meghozni a döntésedet. Lehet, hogy ez a változás nem fog tetszeni mindenkinek és lehet, hogy lesznek, akik lebeszélnek róla. De meddig akarod még bizonytalanságban tartani a cégedet?
#2. Hiba
Ha a lényeg sokszor változik. Lehet változtatni, de tudd, hogy az mindig visszaveti a cég működését. Hiszen ekkor egyrészt az ügyfelek egy része eltűnik és újak fognak jönni helyettük, másrészt pedig az új lényegnek le kell ülepednie. Át kell járni az egész szervezetet a gondolkodásmódot, a cselekedeteket és meg kell erősödnie, hogy arra alapulva tudjon tovább épülni a vállalkozás.
ELSŐ LÉPÉS
Valószínű, már érted, hogy miről beszélek. Ezért csak csendesedj el. És gondolkozz. Hagyd, hogy minden kijöjjön belőled, amit lényegesnek tartasz. Írd le őket. Nem gond, ha hosszú lista születik. Hiszen ott lesz közöttük az az egyetlen dolog, ami a céged esszenciája lesz. Csak meg kell keresned. A listáról húzz ki mindent, ami csak másodlagos, hogy megleld a lényeget.
Az én kedvenc megoldásom ilyen esetekben a buborékmódszer. Ha nem ismered, küldj egy e-mailt az info@uzletimodellek.hu címre és elküldöm a leírását.
Ha tetszett ez a rész, akkor nyomj egy lájkot. Véleményedet vagy kérdésedet írd meg kommentben.
Ha úgy érzed, hogy ezekre az információkra szüksége van az ismerősödnek is, akkor oszd meg velük.
Ha azt akarod, hogy a te kérdésed is szerepeljen a #KeddiKérdésben, akkor csak küldd el nekem az info@uzletimodellek.hu címre.
VIDD MAGADDAL EZT A BEJEGYZÉST!
Kattints ide és TÖLTSD LE PDF-ben
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.