Egy sok-sok termékkel rendelkező vállalkozó keresett meg, mert nem értette, hogy mi a gond a webáruházával, hiszen rengeteg terméket kínál és széles a választék, mégis csak 1-2 terméket vásárolnak tőle és sehogy se tudja azt megoldani, hogy a többi terméke is sikeressé váljon.
Ha te is ilyen helyzetben érzed magadat, akkor neked is segíthet a legegyszerűbb portfólióelemző módszertan.
A portfólióelemzés lényege, hogy átlásd a kínálatodat, és el tudd dönteni, hogy milyen változtatások szükségesek ahhoz, hogy a lehető legnagyobb nyereséget tudd elérni.
Boston Consulting Group által kidolgozott módszer segítségével a termékek csoportosíthatók, és ez fog segíteni a stratégiai irányok megfogalmazásában.
Ez a BCG mátrix, ami két kérdést vizsgál:
a) növekedési ütem
b) piaci részesedés.
A két dimenzióból 4 kategória alakul ki, ami már pontosan mutatni fogja, hogy
- melyik termékkel vagy termék csoporttal mit kell kezdjél
- milyen figyelmet szentelj nekik
- és milyen eredményt várj tőlük
Így lesznek kérdőjel, sztár, fejős tehén és döglött kutya termékeid.
1. kategória: KÉRDŐJELEK
Ezek rendszerint az új termékek. Még nem lehet tudni, hogy mi lesz belőlük. A keresletük növekvő fázisban van, ami sokszor az újdonságukból ered, de a vállalkozás piaci részesedése gyenge, ugyanakkor van benne növekedési potenciál.
A további lendülethez néha kockázatos befektetésre van szükség.
A kérdőjellel jelölt termékek esetében alacsony a nyereség, kicsi az eredményesség, de mindez akár növekedhet is.
Ilyen például: a 3D nyomtatók
A cél, hogy ezekből a termékekből sztárok legyenek.
2. kategória: SZTÁROK
A sztár termékek kereslete növekszik és a piaci részesedésük is magas.
Ezek a termékek biztosíthatják a vállalkozás jövőbeli sikereit és gazdasági stabilitását.
Rengeteg potenciál van még bennük, beruházást, kapacitásbővítést, fejlesztést igényelnek, tehát a belőlük származó bevétel a további növekedést szükséges finanszíroznia.
Ez azt is jelenti, hogy ezek a termékek nem feltétlenül hoznak még nyereséget a vállalkozásnak.
pl. ilyenek most az elektromos autók vagy például a Pokemon Go és a kiterjesztett valóság
A cél, hogy belőlük fejős tehenek legyenek.
3. kategória: FEJŐS TEHENEK
A fejőstehenek a sztár termékekből születnek. Bár keresik az ügyfelek, nagy árréssel lehet értékesíteni őket, de már nem növekszik a keresletük.
Ők biztosítják a vállalkozás stabilitását és sokszor finanszírozzák a kérdőjelek vagy sztárok kialakítását, fejlesztését.
A stratégiádnak arra kell irányulnia, hogy a lehetőségeket kihasználd, esetleg kisebb beruházással, amíg érdemes, de keresni kell az új lehetőségeket, amik a fejős tehenek helyét át tudják venni.
ilyen például: a Coca-Cola
4. kategória: DÖGLÖTT KUTYA
Az ebbe a kategóriába eső termékek iránt kereslet alacsony és a piaci pozíciójuk is gyenge.
A döglött kutya esetén a várható eredményesség megbízhatatlan és alacsony. A stratégia szinte egyértelműen a kivonulást teszi kívánatossá.
Nézd végig a termékeidet és sorold be mindegyiket egy kategóriába.
Akkor jó a helyzet, ha
- a termékek 40-60%-a fejős tehén kategóriába esik
- vannak termékek a sztár mezőben, amik a jövőbeli stabilitást fogják biztosítani
- a kérdőjeles termék száma alacsony és a sztárok felé vezető úton haladnak
- a döglött kutya termékek száma minimális
Ha túl sok döglött kutya vesz körül, akkor egyszerűen a vállalkozásod olyan dolgokba fekteti az idejét, energiáját és pénzét, ami ahogy láttad, soha nem fogja sikeressé tenni a cégedet.
Ideje felkutatni azokat a lehetőségeket, amik kérdőjelből sztárok lesznek, majd fejőstehenek.
Mi a véleményed a témáról?
Ha tetszett ez a rész, akkor nyomj egy lájkot.
Kihagytam valamit? Nem értesz valamit? Másként gondolod?
Véleményedet vagy kérdésedet írd meg kommentben.
Fontosnak tartod? Hasznosnak találod?
Ha úgy érzed, hogy ezekre az információkra szüksége van az ismerőseidnek is, akkor oszd meg velük.
Neked is van kérdésed?
Ha azt akarod, hogy a te kérdésed is szerepeljen a #KeddiKérdésben, akkor csak küldd el nekem az info@uzletimodellek.hu címre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.