Ebben a részben 3 alap módszert mutatok be neked, amivel tudod tesztelni az üzleti modelledet. De még mielőtt a tesztelésre rátérnénk egy másik fontos kérdést is nézzünk meg.
MIKOR JÓ EGY ÜZLETI MODELL?
A jó üzleti modell 3 fontos jellemzővel bír.
1) Megfelelőség
A jó üzleti modell a megfelelő piacot a megfelelő értékajánlattal a megfelelő csatornákon látja el. A megfelelő ügyfélkapcsolatot ápolja velük, és mindebből megfelelő mennyiségű árbevételt biztosít.
Megfelelő erőforrásokkal végzik a megfelelő tevékenységeket a megfelelő partnerekkel együttműködve a megfelelő költségszinten.
Kinek kell megfelelnie egy üzleti modellnek?
1. Ügyfelek
2. Tulajdonosok
3. Beszállítók, partnerek
4. Munkatársak
2) Folyamatosan fejlődés
Egy jó üzleti modell újabb és újabb lehetőségeket mutat meg a vállalkozónak, hogy merre tud menni. Ezért sosincs megállás, mindig van feljebb és feljebb. Hiszen tudjuk, az a vállalkozás, amelyik stagnál igazából már hanyatlásnak indult.
3) Segíti a döntést
Egy vállalkozónak a rengeteg lehetőség közül kell választani. Ha tisztában van a vállalkozó a saját helyzetével, céljával és üzleti modelljével, akkor egyértelműen képes megmondani, hogy a lehetőségek közül melyikkel érdemes foglalkoznia és melyiket kell elvetnie.
HOGYAN TESZTELD AZ ÜZLETI MODELLEDET?
1. Teszt: Helyzetfelmérő tesztelés
Nézd meg a jelenlegi helyzetedet.
Ha megfelelő az üzleti modelled, akkor elégedett vagy az eredményeiddel is. Imádnak az ügyfeleid, mert kiválóan megoldod a problémáikat és kielégíted a vágyaikat.
A beszállítóid és az együttműködő partnereid örömmel dolgoznak veled, hűségesek és alig várják, hogy újabb igényt táplálj feléjük.
A munkatársaid értik és tudják, hogy mit miért csinál a vállalkozás és értik, hogy ebben nekik mi a feladatuk és a funkciójuk.
2. Teszt: Ügyféltesztelés
Ha most még csak az ötletednek vagy egy fejlesztési iránynak van meg az üzleti modellje, akkor épp itt az ideje, hogy belevágj a tesztelésébe. Keresd fel a potenciális ügyfeleidet és mutasd meg nekik, hogy mivel és hogyan tudod megoldani az ő problémáikat.
A kapott visszajelzésekből tovább tudod fejleszteni a modelledet.
Ha mélyebben el akarsz merülni ennek a folyamatában, akkor ajánlom neked ERIC RIES Lean Startup című könyvét.
3. Teszt: Készültség Tesztelés
Amikor úgy érzed, hogy már átgondoltad az üzleti modelledet, akkor vedd elő az ÜMÉ Készültségjelzőt. Ennek segítségével fel tudod mérni a jelenlegi helyzetet, majd a változtatások után újra meg tudod mérni azt.
Egy egyszerű és színes táblázat segít számszerűen értékelni a kialakított üzleti modelledet, sőt meg is mutatja, hogy merre szükséges tovább fejlesztened az üzleti modelledet.
Ezt a tesztet az oktatas.uzletimodellek.hu/keszultsegjelzo oldalról tudod letölteni.
Persze dönthetsz úgy is, hogy tesztelés nélkül belecsapsz a modelled megvalósításába. De én ezt nem javasolnám. Minek kockáztatni és őrültséget csinálni, ha már jó előre látszódik, hogy ez úgyis kudarcra van ítélve.
Mi a véleményed a témáról?
Ha tetszett ez a rész, akkor nyomj egy lájkot.
Kihagytam valamit? Nem értesz valamit? Másként gondolod?
Véleményedet vagy kérdésedet írd meg kommentben.
Fontosnak tartod? Hasznosnak találod?
Ha úgy érzed, hogy ezekre az információkra szüksége van az ismerőseidnek is, akkor oszd meg velük.
Neked is van kérdésed?
Ha azt akarod, hogy a te kérdésed is szerepeljen a #KeddiKérdésben, akkor csak küldd el nekem az info@uzletimodellek.hu címre.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.