Miért hagynád, hogy a te vállalkozásod is a tucat cégek közé tartozzon, mikor tudatosan tehetsz azért, hogy megkülönböztethető legyen és mindenki pontosan tudja, hogy melyik cégről van szó, amikor a tiédet említik?
Ahhoz, hogy ez így legyen, alkotnod kell a vállalkozásodnak egy karaktert, amihez segítségül hívhatod az archetípusokat.
Az archetípus
Görög eredetű szó, jelentése őskép. Jung szerint az archetípus képi sémákat jelöl, amelyek közös motívumok a különböző területeken élő népek mitológiájában és a kollektív tudatalattiból eredeztethetők.
Az archetípusokat a világ bármelyik pontján felismerik az emberek. Egyszerűen bennünk élnek. Ezért vagyunk képesek hozzájuk kapcsolódni és azonosulni. Így sokkal könnyebb a vállalkozásodat felruházni olyan jellemzőkkel és olyan lépéseket tenni, hogy az ügyfelek felismerjék, kapcsolódjanak, azonosuljanak vele és a céged a szerepében maradjon.
Mi történik, ha nem tudatos a karakterválasztás?
Mindenki érzelmek alapján dönt. Ha a céged túl ellentmondásos, vagyis nem felel meg a hozzá illő karakternek, akkor az ügyfelek összezavarodnak, bizonytalanok lesznek és könnyen elpártolnak vagy ki sem alakul a kapcsolat, hiszen nincs meg az az érzelmi bizalom, ami a hűségükhöz szükséges.
Ez már a karaktereket bemutató sorozatom negyedik része. Az első részben az ártatlan, a hős és a jófiú karakterek jellemzőiről volt szó. A második részben a gondoskodó, az alkotó és a felfedező archetípusokkal ismerkedhettél meg. A harmadik részben a lázadó, a szerető és a varázsló típusokról olvashattál. Folytassuk a sort az utolsó 3 karakterrel.
10. Az uralkodó
más néven a király vagy a vezető
Az uralkodót a hatalom és az irányítás vágya vezérli. A káosztól és a bukástól tart leginkább.
A jó uralkodó magabiztos, felelősségteljes és tisztességes, míg a rossz uralkodó merev, dirigáló és méltatlankodó.
Az uralkodó ügyfelek ösztönösen dominánsak és nem értékelik a leereszkedő vagy bugyuta hirdetéseket. Ehelyett az olyan kommunikációt kedvelik, ami megerősíti az erejüket és stabilitásukat.
Az uralkodó típusú vállalkozások ígérete a hatalom.
Ahhoz, hogy ilyen karakterű vállalkozásod legyen, fontos, hogy valamiben első és vezető legyen a céged, amit hitelesen kommunikál is kell a piac felé. A róla kialakult kép legyen erős, sugárzó és férfias.
Kerüld azt, hogy gyengének látszódjon és ne hagyd nyilvánosan egy versenytársadnak sem, hogy legyőzzön.
Ha inspirációra van szükséged, akkor tanulmányozd a Mercedes-t vagy a Rolex-et.
11. A bohóc
Más néven a bolond, a komikus
A bohóc a pillanatban akar élni és élvezni akarja az életet. Mindennél jobban fél az unalomtól. A jó passzban lévő bohóc örömteli, gondtalan és különc, ha rosszul alakulnak a dolgok, akkor sok esetben felelőtlen, kegyetlen és szomorú.
A bohóc típusú ügyfelek az átlagos hirdetéseket unalmasnak találják, de szeretik a szokatlan vagy játékos reklámokat. Különösen tetszenek nekik azok, amelyek az élet komolyságáról szólnak. Ugyanis bohóc bár viccelődik, közben bátran kimond olyan dolgokat is, amelyről mások nem beszélnek, így mutathat rá az élet fontos területeire.
A bohóc karakterű vállalkozások ígérete a szórakozás.
Az ilyen karakterű vállalkozások azt a benyomást keltik, hogy a pillanatban élnek. Ahhoz, hogy a te vállalkozásodról is ez a kép alakuljon ki, érdemes túlzó szóképeket használni a kommunikációban valamint szeretettel provokálhatod a környezetet és az ügyfeleket. Az ilyen karakterű vállalkozások általában a fiatalokat célozzák meg.
Mindenképp kerüld el, hogy valamilyen komoly jogi helyzetbe kerüljön a cég vagy túl szigorúan bánjon az ügyfeleivel.
Erre a karakterre jó példa az M&M's csokigolyók.
12. A bölcs
más néven a tudós vagy a tanár
A bölcs keresi az igazságot, és minden helyzetben meg akarja találni a bölcsességet. Legnagyobb félelme a tudatlanság és attól is tart, hogy félrevezeti valaki.
Okos, könnyen érthető és nyitott. Ha a rosszabbik formáját hozza, akkor túl pedáns, önelégült és távolságtartó.
A bölcs típusú ügyfelek folyamatosan új információforrásokat keresnek, mert hisznek benne, hogy a tudás által többé válnak. Kedvelik azokat a hirdetéseket, amelyek arra biztatják őket, hogy új módon gondolkodjanak.
A bölcs karakterű vállalkozások ígérete a bölcsesség.
Ahhoz, hogy a te vállalkozásod is tudós karakterre rendelkezzen, ígérj új ismereteket és közben használhatsz az adott területre vonatkozó szavakat és szimbolikus képeket. Bízz az ügyfeleidben, hogy a bonyolultabb gondolatokkal is megküzdenek és megértik az intellektuális vicceket is. Kerüld a butáskodást vagy a leereszkedő stílust.
Mintaként vizsgáld meg a National Geographic Channel-t vagy a CNN-t, illetve a híresebb egyetemeket.
A te céged melyik karakterre hasonlít? Tudsz olyan versenytársat mondani a te piacodon, amelyet az uralkodó, a bohóc vagy a bölcs karakter jellemez?
Kíváncsi vagyok, te mit gondolsz. Írd meg véleményedet, válaszodat kommentben!
Nyomj egy lájkot, hogy tudjam tetszett ez a bejegyzés.
Kattints a megosztásra, hogy minél többen halljanak ezekről a karakterekről!
Ismerkedj meg az üzleti modellezés alapjaival
Kattints ide és töltsd le az ÜMÉ 1x1 ingyenes tudásanyagomat!
Kövess a Facebook-on is! Lájkold az ÜMÉ Facebook-oldalát.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.