Múlt héten a különbözőség fontosságával foglalkoztam. Megmutattam, hogy mi az a két kérdés, amivel érdemes elindulni a cégfejlesztésben, ha a vállalkozásodat összekeverik a konkurenciával.
Erre az egyik megoldás, hogy egy egyedi, megkülönböztethetetlen karaktere van a vállalkozásodnak. Karaktert tudatosan is kialakíthatsz. Így tudsz
- bizalmat építeni,
- kiszámíthatóságot sugározni és
- lehetőséget adni mélyebb és tartósabb érzelmi kapcsolatra.
Hiszen gondolj bele, amikor azt mondjuk, hogy kedvenc autómárkák vagy éttermünk, amikor azt mondjuk, hogy rajongunk egy ruhamárkáért vagy egy előadóért, akkor ez nem logikus következtetésből levont végeredmény, hanem mély érzelem, amit kiváltott belőlünk az adott vállalkozás.
Ha nincs a cégednek karaktere, akkor nem tudják megkülönböztetni és ha nem tudják megkülönböztetni, akkor nem is tud érzelmi kötődés kialakulni. Ahogy a Kis hercegben a róka mondja:
"Te pillanatnyilag nem vagy számomra más, mint egy ugyanolyan kisfiú, mint a többi száz- meg százezer. És szükségem sincs rád. Ahogyan neked sincs énrám. Számodra én is csak ugyanolyan róka vagyok, mint a többi száz- meg százezer. De ha megszelídítesz, szükségünk lesz egymásra. Egyetlen leszel számomra a világon. És én is egyetlen leszek a te számodra…"
A sikeres vállalkozások erős identitástudattal rendelkeznek, amely tükrözi ügyfeleik reményeit és törekvéseit. De megtalálni a vállalkozásunk hangját egy kis időbe telik és egy kis fáradozásba, de hosszútávon hihetetlen módon megtérül.
Miért tűnik úgy, hogy sok filmben ugyanazok a karakterek szerepelnek?
A robusztus akció hős egy kínzó múlttal. A furcsa romantikus, aki folyamatosan elbaltázza a dolgokat. Az okos rendőr, aki whisky-be fojtja a bánatát. Ezek a karakterek nem új keletű dolgok, már régóta ismerik őket és megjelennek a regényekben és a mesékben is.
Carl Gustav Jung pszichológus volt, aki először tudományosan foglalkozott ezzel a témával és úgy vélte, hogy azért lelünk könnyen magunkra a történetek karaktereiben, mert ezek ősi, ösztönös elemek az életünkben, a „kollektív tudattalan” a részei. Ezeket a nagyon ismerős karaktereket jungi archetípusoknak hívják.
Az archetípus
Görög eredetű szó, jelentése őskép. Jung szerint az archetípus képi sémákat jelöl, amelyek közös motívumok a különböző területeken élő népek mitológiájában és a kollektív tudatalattiból eredeztethetők.
Ha egy archetípusban magunkra ismerünk, akkor azzal könnyen azonosulunk, szurkolunk neki, együtt érzünk vele és akár a rajongójává is válhatunk.
Miért fontos ez hosszútávon?
Egyrészt ha képes vagy a vállalkozásodnak egy olyan karaktert választani, amivel a legjobban tudnak azonosulni az ügyfeleid vagy kapcsolódni hozzá, akkor sokkal könnyebben tudsz velük kapcsolatot építeni és fenntartani.
Másrészt pedig, ha a kiválasztott karakterednek megfelelően kommunikálsz, fejleszted a kínálatod és viselkedsz az ügyfeleiddel, akkor bizalmat és biztonságot keltesz bennük. Ugyanakkor, ha a karaktereddel ellentétesen cselekszel, akkor összezavarod az ügyfeleidet és ezzel elveszíted a hűségüket is.
Például hófehérke sem kezd el bohóckodni vagy a hős szerepében tetszelegni, hisz arra ott van a királyfi. De ha mégis így tenne, akkor összezavarna minket és nem lenne annyira hiteles. De Piroska farkasa sem kezd el tudományos okfejtésbe, mert neki nem az a karaktere.
Ha jól használod ezeket az archetípusokat, akkor karaktere lesz a vállalkozásodnak és könnyen megkülönböztetik a többitől.
De milyen alap karakterek közül lehet választani?
Jung 12 archetípust állapított meg. Ha te is tartósan sikeres vállalkozást akarsz építeni, akkor
1. Először is ismerkedj meg velük, utána pedig
2. Találd ki, hogy a te céged mely karakterekkel tud azonosulni majd
3. Kezdj el tudatosan és következetesen ennek megfelelően kommunikálni, viselkedni, fejleszteni
1. Az ártatlan
másnéven az álmodozó vagy a romantikus
Az ártatlan alapvető vágya, hogy szabad és boldog legyen, és legnagyobb félelme, hogy valami rosszat tesz, és megbüntetik érte.
Ha a jó formáját mutatja, akkor az a vélemény alakul ki róla, hogy optimista, becsületes és lelkes - legrosszabb esetben ártalmas, unalmas és gyerekes.
Az ártatlan karakterű vásárló az egyenes, kisbetűs és trükkmentes ajánlatokat részesíti előnyben, és természetesen az optimista márkák vonzóak számára. Az utasító vagy bűntudatot keltő stílust ki nem állhatják.
Az ártatlan típusú vállalkozások egyszerűséget ígérnek.
Az ártatlanságra összpontosító vállalkozások megjelenése tiszta, egyszerű és bizalomkeltő. Az általuk használt képek gyakran természetesek és kellemetlenek. A legrosszabb dolog, ami egy ártatlan üzletnél megtörténhet, az a korrupció vagy a megtévesztés.
Erre szerintem az egyik legjobb példa a The Body Shop.
Inspirációként álljon itt a The Body Shop üzenete, amiből szépen látszódik, hogy mi a küldetésük és azt hogyan kommunikálják a 40. születésnapjukon.
'76 ÓTA EGY JOBB VILÁGÉRT
40 éve küzdünk az erőszakmentességért,
világra szóló inspirációért,
életek megváltoztatásáért,
méltányos kereskedelemért,
közösségek gazdagításáért,
és a szeretett természetért.
2. A hős
vagyis szuperhős vagy a harcos
A hős legfontosabb motivációja, hogy bebizonyítsa értékességét, és legnagyobb félelme a gyengeség és a kudarc. A pozitív jellemzői a bátorság, a határozottság és az ügyesség - legrosszabb formájában arrogáns, agresszív és kegyetlen.
A hős ügyfelek a termékek minőségét és hatékonyságát tartják szem előtt. Szeretik azt gondolni, hogy fogyasztói döntéseikkel mindenkit megelőznek, hogy győztesek lehetnek és nem szeretik az aranyos vagy vicces hirdetéseket.
A hős cégek ígérete a győzelem.
A hős vállalkozások a jó minőséget és piacvezető státuszukat hangsúlyozzák. A legrosszabb dolog, ami történhet egy hős céggel, hogy a versenytársak megelőzik őket vagy mások értékesebbnek bizonyulnak.
A hős vállalkozásra jó példa a FedEx vagy a Nike.
3. A srác a szomszédból
vagyis az átlagember, a jófiú, a hétköznapi srác
Az átlagember csak tartozni akar valahova és azt akarja érezni, hogy valaminek a része. A legnagyobb félelme, hogy nem törődnek vele, vagy hogy ki fog tűnni a tömegből. Legjobb esetben barátságosak, empatikusak és megbízhatóak - legrosszabb esetben gyengék, felületesek és befolyásolhatóak.
A srác a szomszédból karakterek a minőséget és megbízhatóságot tartják értékesnek. Inkább a jól ismert, mint az ismeretlent kedvelik és csak a megbízható cégekért tudnak rajongani.
A jófiú vállalkozások az odatartozás élményét ígérik.
Az hétköznapi srác karakterrel bíró vállalkozások büszkék arra, hogy nincsenek elszállva és két lábbal a földön járnak. A megjelenésük és a stílusuk a becsületességet és megbízhatóságot sugallják. A legrosszabb dolog, ami történhet ezekkel a cégekkel, hogy mohó vagy elitista stílusban viselkednek.
Erre a karakterre jó példa az IKEA.
A következő bejegyzésben megismerheted a következő 3 karaktert.
A te céged melyik karakterre hasonlít? Tudsz olyan versenytársat mondani a te piacodon, aki az ártatlan, a hős vagy az átlagember karaktert öltötte magára?
Kíváncsi vagyok, te mit gondolsz. Írd meg véleményedet, válaszodat kommentben!
Nyomj egy lájkot, hogy tudjam tetszett ez a bejegyzés.
Kattints a megosztásra, hogy minél többen halljanak ezekről a káros szokásokról!
Ismerkedj meg az üzleti modellezés alapjaival
Csak kattints ide és töltsd le az ÜMÉ 1x1 ingyenes tudásanyagomat!
Kövess a Facebook-on is! Lájkold az ÜMÉ Facebook-oldalát.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.